V minulom roku bolo v slovenských lekárňach realizovaných viac ako 70 miliónov lekárskych predpisov a poukazov, čo predstavuje mierny nárast v porovnaní s predchádzajúcim obdobím. Z toho vyše 38 miliónov prípadov predstavuje komunikáciu medzi lekárnikom a pacientom.
„Žiaľ, pozorujeme rastúci počet arogantného až agresívneho správania pacientov voči lekárnikom,“ zdôraznil šéf Asociácie prevádzkovateľov sieťových lekární Jaroslav Kypr. Dôvodom neetického správania je väčšinou to, že čoraz viac ľudí nechce ukázať svoj doklad totožnosti.
Lekárne pritom zdôrazňujú, že toto nariadenie vychádza priamo z legislatívy a pri jej nedodržaní im hrozí sankcia vo výške 500 až 25-tisíc eur. „Dôležitejšie než riziko sankcie, je však riziko prípadného omylu pri výdaji, ktorý hrozí pri nesprávnom zadaní pacientom diktovaného rodného čísla, či riziko zneužitia týchto údajov,“ vysvetľuje prezident Slovenskej lekárnickej komory Ondrej Sukeľ.
Zákon o liekoch jednoznačne hovorí, že pri výdaji lieku či zdravotníckej pomôcky plne alebo čiastočne uhrádzanej zdravotnou poisťovňou je pacient povinný na požiadanie predložiť preukaz poistenca, európsky preukaz zdravotného poistenia alebo občiansky preukaz.
Lekárnik musí overiť zhodu údajov na lekárskom predpise s údajmi v preukaze poistenca aj preto, aby mal istotu, že liek vydá správnemu pacientovi. „Lekáreň nie je obchod, je to zdravotnícke zariadenie, kde platia jasné pravidlá, ktoré majú predovšetkým chrániť pacientov a ich zdravie,“ pripomenul prezident Slovenskej Lekárnickej Komory Ondrej Sukeľ.
V nedávnej minulosti zaznamenali lekárnici okrem verbálnych urážok aj fyzický útok. Agresívny pacient v jednej z lekární pri výbere liekov na predpis odmietol predložiť preukaz poistenca a rozbil päsťou presklenú tabuľu na táre, ktorá oddeľuje pacienta od lekárnika.
Ondrej Sukeľ tiež uviedol, že Slovenská lekárnická komora dostala viacero neopodstatnených sťažností. Pacienti sa napríklad sťažovali, že lekárnici odmietli výdaj dlhodobo užívaného lieku bez lekárskeho predpisu, či požadovali osobné údaje pri výdaji lieku s obsahom omamnej látky.
„Apelujeme na ľudí, ktorí z rôznych dôvodov navštívia lekáreň, aby sa k zdravotníckym pracovníkom správali slušne a dôstojne. Cieľom ich práce a poslaním je pomoc a poradenstvo pacientom, a požadovanie dokumentov nie je v žiadnom prípade nezmyselné, či zbytočné,“ uzavrel predseda Asociácie prevádzkovateľov sieťových lekární na Slovensku Jaroslav Kypr.