Šikana, ponižovanie aj krik. Na sociálnych sieťach sa rozprúdila diskusia o správaní jedného z revízorov Dopravného podniku Bratislava. Nepríjemný zážitok anonymne opísala cestujúca, ktorá tvrdí, že ju počas kontroly ponižoval, vysmieval a chcel jej dať pokutu, hoci mala zakúpenú električenku. Jej príspevok vyvolal množstvo reakcií od ďalších ľudí, ktorí majú s týmto revízorom podobné skúsenosti.
Podľa jej slov sa incident odohral v električke č. 9, keď cestovala z Blumentálu na Trnavské mýto. Predložila revízorovi dve karty – jednu s ešte dobiehajúcou električenkou a druhú s novou, ktorú si zakúpila po zmene bankového účtu. Pre technickú chybu sa jej však nedala zobraziť, tak revízorovi ukázala e-maily potvrdzujúce nákup oboch električeniek.
On ich ale odmietol uznať a nevyberaným spôsobom ju nútil zaplatiť pokutu. Malo ísť o revízora, ktorého podľa autorky príspevku všetci dobre poznajú. Opísala ho ako „plešatého pána s nadváhou v šiltovke a v okuliaroch“.
„Výsmech a ponižovanie, že mám dve karty, ale ani jedna nie je výherná, že ho maily nezaujímajú… Pritom som bola v siedmom mesiaci tehotenstva. Správal sa naozaj hrozne,“ napísala žena v statuse, ktorý zdieľala anonymne.
Na jej skúsenosť reagovalo množstvo ďalších Bratislavčanov. Dominika spomína, že si raz zabudla kartičku doma, a tak si ešte pred nastúpením do autobusu aktivovala električenku online. Ten istý revízor však jej doklad neuznal a spustil na ňu krik.
„Ukázala som mu, že mám platnú električenku a on mi to nechcel uznať. Začal po mne vrieskať na celý autobus. Postavila som sa a vystúpila. Nerada po niekom hulákam, keď mám pri sebe deti,“ opísala svoju skúsenosť.
V komentároch sa ozvala aj Denisa, ktorá poukazuje na fakt, že v MHD sú kamery, a dopravný podnik si incidenty môže spätne pozrieť. Revízora označila za človeka bez charakteru. „V električke, v každej MHD sú už kamery, vedia si to pozrieť. Email máte ako potvrdenie. Takéhoto bezcharakterného človeka nemôžu nechať pracovať s ľuďmi“.
Emotívnu spomienku pridala aj ďalšia žena, ktorá cestovala s vnučkou a štyrmi taškami. V snahe zabezpečiť pohodlie a bezpečnosť dieťaťu ju najprv usadila, no revízor jej nedal šancu ani vysvetliť situáciu. Aj v tomto prípade ide o rovnakého pána.
„Tento neľudský jedinec sa ocitol hneď pri mne hneď chcel lístok. Držala som ho v ruke. Vôbec nič ho nezaujímalo. Tak sme s plačom vystupovali obidve,“ napísala obyvateľka Bratislavy a dodala, že sa jej zlomilo srdce, keď sa jej vnučka opýtala, či sa táto situácia stala kvôli nej.
Z reakcií cestujúcich je zrejmé, že problém s týmto konkrétnym revízorom nie je ojedinelý. Mnohí sa zhodujú, že revízia má byť o kontrole, nie o šikane a psychickom nátlaku.
V súvislosti s prípadom sme oslovili Dopravný podnik Bratislava. Podľa nich sú ich revízori pravidelne školení v oblasti profesionálnej komunikácie a primeraného prístupu k cestujúcim. „Naši revízori sú vedení k tomu, aby svoju prácu vykonávali odborne, slušne a s rešpektom, pričom zároveň musia postupovať podľa platných pravidiel,“ uvádza hovorca DPB, Jozef Vozár.
Počas revízie podľa neho zároveň nemajú žiaľ technickú možnosť overiť pravosť e-mailov alebo príloh. Ak teda cestujúci nepreukáže platný cestovný doklad priamo pri kontrole, revízor je povinný pristúpiť k uloženiu pokuty.
„Zaznamenávame aj sťažnosti od cestujúcich, ktorým bola pokuta udelená – tieto podnety, hoci sú často pochopiteľne podané vo vypätých emóciách, nesmerujú na správanie revízora, ale na samotné rozhodnutie o udelení pokuty. Všetky podnety, ktoré obdržíme, následne individuálne vyhodnocujeme. Zároveň považujeme za dôležité zdôrazniť, že z každej kontroly sa ukladá zvukový záznam, ktorý slúži ako dôležitý nástroj pri preverovaní akýchkoľvek sťažností,“ uvádza hovorca.
V prípade, že majú cestujúci podozrenie na nevhodné správanie konkrétneho pracovníka, DPB odporúča, aby im podnet cestujúci zaslali spolu s čo najpresnejšími informáciami, akými sú dátum, čas, číslo linky a smer jazdy. Využiť môžete aj infolinku.