Slovenská národná galéria sa centrom kritiky po tom, čo na svojom profile na sociálnych sieťach zverejnila fotografiu výrazného sochárskeho diela „Púpava“ od českého umelca Theodora Lugsa – ozdobeného veľkonočnou výzdobou. Na soche viseli žlté, modré a oranžové papierové kraslice, pestrofarebný papagáj a nechýbali ani biele vajíčka s nápisom - Veselú Veľkú noc!.
Po mediálnom rozruchu a kritikou od ľudí galéria dielo z výstavy stiahla. Po krátkej odmlke však prišla ďalší zverejnený príbeh, tentoraz plný textu. O čom? Rozhodne nie o tom, že si galéria priznala vinu a ospravedlnila sa za prešľap.
V príbehu SNG sa stal terčom kritiky médiá, ktoré na nevhodnú výzdobu na umeleckom diele tiež upozornil. „SNG žiada ospravedlnenie! Portál Aktuality.sk 13. apríla 2025 zverejnil článok plný klamstiev o Slovenskej národnej galérii,“ píše galéria vo svojom príbehu. Tvrdí, že výzdoba nebola oficiálnym rozhodnutím vedenia ani kurátorov, ale spontánnym činom vrátnika, ktorý sa podľa ich slov chcel „postarať o spríjemnenie atmosféry vo vypätom pracovnom prostredí“. Túto verziu mal potvrdiť aj interný e-mail kurátora Denisa Haberlanda.
Príbeh galérie vyvolal ešte väčší rozruch, ako veľkonočná výzdoba. Na situáciu reagoval aj Patrik Kimijan z organizácie Via Iuris, ktorý si nebral servítku pred ústa: „A tak teraz úplne vidím, ako sa dievky zo šatne v Albertine rozhodnú ‘spríjemniť atmosféru’ a kydnú nevkusné papierové vajcia na Dürerovho zajaca. Alebo pokladník vo Florencii zavesí papierové kuriatka na Michelangelovho Davida. Prečo nie?“ píše vo svojom príspevku na sociálnej sieti reakciu na príbeh SNG.
Kauza, ktorá začala ako zdanlivo nevinná veľkonočná výzdoba, však odhalila viac než len estetický prešľap. Reakcia SNG – najprv ticho, potom stiahnutie diela a napokon výpad voči médiám – pôsobí ako zlyhanie v základnej komunikačnej stratégii. Namiesto prevzatia zodpovednosti alebo aspoň vysvetlenia situácie s nadhľadom, galéria útočí na médiá, ktoré na problém upozornili ako prvé.