Bratislavčan Adam sa stal stredobodom diskusie na sociálnej sieti po tom, ako dostal pokutu od revízora napriek tomu, že mal platný SMS lístok v čase kontroly. Sporný moment nastal vo chvíli, keď sa ukázalo, že lístok nebol platný ešte v čase odchodu autobusu zo zastávky, ale až o minútu neskôr.
„Mal právo mi dnes revízor dať pokutu, keď som mal platný lístok v čase kontroly, ale nie v čase, keď mal podľa grafikonu odchod? Bol to bus č. 29, ktorý má odchod 18:45, lístok som si kúpil, keď som videl, že bus ešte stojí na zastávke predtým. Kúpil som si ho preto tak, aby začal platiť o dve minúty. 18:46 bus odišiel zo zastávky, 18:47 mi lístok začal platiť a tesne potom ma aj kontroloval. V skratke: mohol mi dať pokutu, keď som mal platný lístok?“ opýtal sa Adam na sociálnej sieti, čím vyvolal množstvo reakcií.
Do komentárov sa zapojilo mnoho ľudí. Niektorí boli presvedčení, že pokuta je neoprávnená. „Nemá právo ti dať pokutu, ak máš lístok platný, keď ťa kontroluje. Určite to nenechaj tak,“ napísala Majka. Podobný názor mal aj Martin: „Čo ja viem, veľakrát som si označil lístok, keď som videl, že nastúpil revízor a nebol žiadny problém. Malo by to byť tak, že v čase kontroly by mal platiť a čo bolo predtým, to sa nerieši,“ napísal.
Na druhej strane sa objavilo aj skutočne veľa komentárov od ľudí, podľa ktorých revízor konal správne. „Mal na to právo a dokonca i povinnosť. V prepravnom poriadku máš jasne napísané, že v prípade elektronického lístka kúpeného cez aplikáciu máš mať platný lístok už počas nastupovania do vozidla. Dôvodom je práve, aby sa vyhlo špekulantom aktivujúcim lístok chvíľu pred kontrolou revízorom či napr. ‘až o dve minúty’,“ uviedol Pavol.
Pripojila sa aj Petra, ktorá má s podobným prípadom osobnú skúsenosť: „Mne podobnú sťažnosť zamietli. V prípade SMS lístka máte povinnosť mať platný lístok v čase, keď nastúpite,“ uviedla. V súvislosti s prípadom sme oslovili Dopravný podnik Bratislava, ktorý poskytol jasné stanovisko.
„Cestujúci je povinný mať platný cestovný lístok najneskôr v čase odchodu vozidla zo zastávky. V prípade elektronických cestovných lístkov (Kartuj, SMS, aplikácia, dopravná karta) začína platnosť lístka okamihom úhrady platby, pokiaľ cestujúci nezvolí odložený začiatok platnosti. V takom prípade sa lístok považuje za aktívny až od zvoleného času. V oboch prípadoch však stále platí, že cestujúci je povinný mať platný cestovný lístok najneskôr v čase odchodu vozidla zo zastávky,“ uviedol Jozef Vozár, hovorca DPB.
Dodáva, že ak si cestujúci zakúpi elektronický cestovný lístok až po plánovanom odchode spoja zo zastávky, lístok sa podľa prepravného poriadku považuje za neplatný. Kontrola vykonaná v tomto čase je preto oprávnená vyhodnotiť cestujúceho ako osobu bez platného cestovného dokladu.
„V mobilnej aplikácii IDS BK sa pri kúpe lístka uvádza nielen presný čas začiatku jeho platnosti, ale aj konkrétna zastávka, od ktorej platí. Veľmi často nastávajú situácie, že cestujúci nastúpi do vozidla, usadí sa a až potom si zakúpi cestovný lístok. Tento postup nie je správny. Odporúčame, aby si cestujúci lístok vždy aktivovali s dostatočným predstihom pred nástupom do vozidla, ideálne už pri čakaní na zastávke, aby nedošlo k nedorozumeniam počas kontroly,“ dodáva hovorca.
Adam tak síce mal zakúpený lístok v čase kontroly, no podľa pravidiel Dopravného podniku nemal cestovný doklad platný v rozhodujúcom momente – teda pri odchode vozidla zo zastávky. Revízor tak konal v súlade s prepravným poriadkom.