V Pezinku už vyše týždňa platí nová parkovacia politika. Primátor Roman Mács sa na sociálnej sieti vyjadril k dôvodom a prínosom tejto zmeny, pričom zdôraznil, že je nevyhnutné, aby systém platil rovnako pre každého obyvateľa a návštevníka mesta.
Zároveň pripomenul, že parkovacia politika nemá byť strašiakom a niečim zlým: „Parkovacia politika nie je nástroj na penalizovanie ľudí – je to systém, ktorý má zlepšiť kvalitu života v našom meste. Je to krok k modernejšiemu, lepšie organizovanému Pezinku,“ uviedol.
Napriek tomu, že nová parkovacia politika priniesla viaceré pozitívne reakcie, nie všetci obyvatelia sú s touto zmenou spokojní. Svedčí o tom aj príspevok obyvateľa Petra na sociálnej sieti. Podľa neho ide o finančné zdieranie obyvateľov prostredníctvom aplikácie. Pri návšteve polikliniky na 5 minút mal problém s výškou platby.
„Keďže nemáme žiadne minúty zdarma, tak som si chcel zaplatiť cez ParkDots (najodporúčanejšiu aplikáciu mestom) najmenší čas, aký sa dá – 15 minút za 0,20 eura, ale prirátali mi viac ako polovicu – 0,13 eura, ako servisný poplatok,“ napísal.
Nepozdávalo sa mu, že tento servisný poplatok nebol uvedený ani na stránkach ParkDots a ani v cenníku mesta. „Nikde som nenašiel info, že Pezinok má zavedený takýto poplatok. Zatiaľ to nemá ani priamo ParkDots na svojich stránkach. Tak som im písal a odpoveď prikladám,“ uviedol. V priloženej odpovedi aplikácia komunikuje svoj servisný poplatok.
V komentároch sa ľudia podelili aj o svoje vlastné skúsenosti. Niektorí navrhli používanie inej aplikácie, iní sa domnievajú, že by za tým mohla byť v súčasnosti veľmi obľúbená transakčná daň.
„...Ale v aplikácii to je. Keď idete zaplatiť, tak tam je napísané, že vrátane servisného poplatku 0,13 eur,“ upozorňuje ho obyvateľ Ladislav. Peter mu však odpovedá, že táto informácia síce nechýba v aplikácii, ale zabudlo ju komunikovať mesto.
„Áno, je to tam napísané, ale nikde to nemajú v cenníku a ani mesto nikde nespomína, že sa suma za parkovanie bude navyšovať nejakým servisným poplatkom,“ odpovedal mu autor príspevku. Ozval sa aj ďalší obyvateľ, tiež s menom Peter, ktorý poradil inú aplikáciu.
„Ja neviem, jediné, čo je dobré, je tá aplikácia EasyPark. Človek si vie zaplatiť fakt iba toľko minút, koľko potrebuje. Stále je to lepšie, ako minimálne 1 euro, ktoré bolo treba vždy platiť cez automat. Alebo 1,20 eur cez SMS. Neviem, ako sú nastavené parkomaty teraz, ale toto mi príde lepšie,“ napísal.
Ozvala sa však aj Katarína, ktorá úplne s Petrom nesúhlasí: „EasyPark má 15-percentný servisný poplatok“. Zdá sa teda, že si všetky parkovacie aplikácie účtujú vlastné poplatky za svoje služby. Problém zrejme ani nie je s nimi, ale v tom, že o tom mesto neinformovalo obyvateľov.
Na záver to zaklincoval Stanley, ktorý si poplatky spojil s obľúbenou transakčnou daňou, ktorá môže momentálne na Slovensku azda za každý problém. „Nebude to mať súvis s transakčnou daňou?“ opýtal sa.
V súvislosti so situáciou sme oslovili aj mesto Pezinok, jeho odpoveď doplníme.