Aj v bratislavských autobusoch sa občas objaví situácia, ktorá prekvapí svojou intenzitou. Nedávno o takomto incidente informoval Bratislavčan Kajo na sociálnej sieti. V príspevku ďakuje vodičovi MHD, ktorý podľa neho urobil správne rozhodnutie, keď sa postavil voči rušivému pasažierovi. Cestujúceho, ktorého opísal ako hlučného, zapáchajúceho a pomäteného, vodič z autobusu vyhodil, hoci cestoval sám a na invalidnom vozíku.
„Chcem pochváliť vodiča linky 93 (vozidlo 1853), ktorý nebol ľahostajný voči cestovnému poriadku. Nemal problémy vysadiť pomäteného, hlučného a (predovšetkým) zapáchajúceho asociála z autobusu. A to všetko napriek tomu, že bol na invalidnom vozíku. Mnohí by to možno neriešili alebo mali zábrany vyhodiť – keďže bol sám a na vozíku. Na druhej strane však verejné pohoršenie, bezpečnosť a hlavne hygiena sú oveľa prioritnejšie. Ďakujem za super prístup – DPB po dnešku stúpol v mojich očiach,“ napísal Kajo.
Jeho príspevok vzbudil pozornosť a zjavilo sa pod ním niekoľko desiatok komentárov. K jeho názoru sa pripojili aj iní ľudia, ktorí sa domnievajú, že takýto zásah je správny, a podporili vodiča v jeho konaní. Ozvali sa aj takí, čo úplne nesúhlasili.
„Apropo… vozíčkar je povinný cestovať so sprievodom. Takže ho nemusel ani nabrať. To som aj minule povedal priamo jemu, lebo hulákal po mne, že som hneď nevyskočil dávať mu von plošinu, aj keď nedal žiadne znamenie. Sme sa pekne pohádali,“ napísal Michal.
Denis súhlasil a doplnil ho: „Presne tak. Vozíček – nevozíček. Keď je hlučný, smradľavý a otravný, tak dovidenia. Tam sú dvere. Ešte nevymreli ľudia, ktorí sa neboja riešiť asociálov“.
Okrem nich sa však ozval aj Ján, ktorý sa na vec pozrel trochu inak. Napadlo ho, či nebol pán na vozíku iba chorý. V takom prípade by bolo správanie vodiča aj cestujúceho veľmi necitlivé.
„Do zadnej časti tela! Kukol mu niekto, či nemá náramok na ruke? Alebo to čaká aj mňa? Zbijú ma obuškom, keď mi príde nevoľnosť po 36 chemoterapiách?“ pýta sa pohoršene.
DPB nás informovalo o tom, že už dlhodobo venuje veľkú pozornosť tomu, aby bola verejná doprava dostupná a komfortná aj pre osoby so zdravotným znevýhodnením. Dôkazom sú nízkopodlažné autobusy a trolejbusy, ako aj veľká časť električiek.
„V uplynulom roku sme zaradili do premávky 30 nových nízkopodlažných električiek a v budúcom roku pribudne ďalších 10. Tieto moderné nízkopodlažné električky sú, rovnako ako autobusy a trolejbusy, navrhnuté tak, aby výrazne zjednodušili nástup a výstup osobám s obmedzenou pohyblivosťou. Disponujú výsuvnými rampami a priestranným interiérom prispôsobeným pre cestujúcich so zníženou pohyblivosťou,“ uvdádza DPB.
Dodáva však, že verejná doprava je spoločný priestor a všetci cestujúci majú rovnaké právo na bezpečné a kultúrne cestovanie.
„V prípade, že niekto svojím správaním výrazne narúša verejný poriadok, ohrozuje ostatných alebo znečisťuje vozidlo, oprávnená osoba dopravcu – spravidla vodič – má v zmysle prepravného poriadku možnosť takéhoto cestujúceho z prepravy vylúčiť,“ uvádza DPB. Zároveň v reakcii na príspevok a jeho komentáre dodáva, že nie je pravda, že by so sebou človek na invalidnom vozíku musel mať sprievod. Samozrejme ale na to právo má.
„Našou snahou je vytvárať dôstojné podmienky pre všetkých, no zároveň chrániť bezpečnosť a komfort každého jednotlivca vo vozidle,“ dodáva.