Byrokratická šikana v Podunajských Biskupiciach? Starosta vysvetľuje, prečo zaviedol pri parkovaní prísne pravidlá


Obyvatelia sa sťažujú na byrokratickú šikanu v Podunajských Biskupiciach

Foto: Byrokratická šikana v Podunajských Biskupiciach? Starosta vysvetľuje, prečo zaviedol pri parkovaní prísne pravidlá
Foto: Facebook/Katarina Holcakova

Prenájom parkovacích miest v Podunajských Biskupiciach vyvolal chaos. Ak ste mali záujem o vlastné parkovanie, mali ste čas oň požiadať do 14. marca. Nechali ste si to na poslednú chvíľu? Neboli ste jediní. Pár dní pred termínom sa na miestnom úrade stretli desiatky žiadateľov. Obyvatelia sa sťažujú na čakanie v dlhých radoch a na byrokraciu, ktorá za to môže. Starosta Roman Lamoš pre Bratislavak vysvetľuje, prečo musel nové pravidlá zaviesť. 

Od rána sa tam hadil rad nahnevaných ľudí. Niektorí to poslali mailom. Nestačí. Musia osobne podpísať. Splnomocnenie o používaní služobného auta len originál. To že sú tam neoverené podpisy nie je podstatné. To, že ste techničák (iba veľký, malý ich nezaujíma), parkovaciu kartu, ofotený občiansky poslali mailom, nestačí. ŤZP musí doniesť aj kartičku ŤZP – to, že to je v občianskom, pre mestskú časť je neplatné. Medzinárodný parkovací preukaz, modrá karta v aute s neobmedzenou platnosťou, je pre mestskú časť nepostačujúci. Potrebuje aj rozhodnutia ÚPSVaR a čo je úplný vrchol aj lekárske posudky. Neskutočná byrokratická šikana,“ uviedla minulý týždeň rezidentka Podunajských Biskupíc Katarína. 

So situáciou si inak poradil Vladimír, ktorý sa rozhodol úradu poslať elektronicky konvertované dokumenty cez Slovensko.sk. Tatianu zas nahnevala skutočnosť, že sa parkovacie miesta ZŤP v mestskej časti poskytujú len pri imobilných občanov. Tvrdí, že existujú aj iné diagnózy. 

Rozhodnutia o pridelení vyhradeného parkovacieho miesta sa v minulosti vydávali aj na ľudí, ktorí už boli po smrti. - starosta Podunajských Biskupíc Roman Lamoš.

„Ja som sa tam dotrepala s vozíčkom a keď som tam videla ten rad, hneď som sa aj otočila. Prečo tú SMS poslali, že niečo im chýba až na posledný termín? No asi pre toto, aby ľudia neprišli a nemuseli im nič priklepnúť. Hanba,“ povedal. 

Desiatky obyvateľov Podunajských Biskupíc sa navyše sťažovali, že sa nevedia už dva mesiace skontaktovať s referátom daní a poplatkov, ktorý vedie Mária Nezvalová. Nedvíhala im vraj telefóny a neodpísala na maily. Ozvali sa však aj takí, ktorí odpoveď dostali a žiadosť vybavili bez problémov.

„Ja som podal žiadosť o predĺženie ešte v septembri 2024. Začiatkom februára som zaregistroval, že na oficiálnej facebookovej stránke žiadajú doplniť doklady. Doniesol som im to ešte vo februári a teraz 10.3. v pondelok som to na úrade zaplatil. Dali mi parkovaciu kartu a hotovo všetko prebehlo úplne hladko. Len sa treba sám vo vlastnom záujme trocha angažovať a nie čakať na poslednú chvíľu,“ vravel Tibor.

O predĺženie parkovania žiadal aj Alexandrin manžel ešte v septembri 2024. V pondelok 10. marca 2025 mu prišla SMS, že mestskej časti chýbajú takmer všetky jeho údaje a má kontaktovať pani Nezvalovú mailom a podklady doložiť. 

Ak došlo k nejakej zlej skúsenosti či pochybeniu, mrzí nás to - starosta Podunajských Biskupíc Roman Lamoš.

Mnohé predložené tlačivá žiadosti sú neaktuálne a na základe týchto skutočností nemôže miestny úrad v zmysle platných pravidiel rozhodnúť o predĺžení či pridelení parkovacieho miesta. Evidujeme aj zmeny vozidiel a EČV bez nahlásenia zmeny a občianske preukazy po dobe platnosti bez dodania nových. Každoročne sa vyskytnú pri niektorých nájomcoch parkovacích miest aj nedoplatky,“ uviedla mestská časť 20. januára 2025.

Čo všetko museli obyvatelia Podunajských Biskupíc predložiť pri predĺžení parkovania?

  • Fyzická osoba (štandard/ŤZP) – každý žiadateľ musí doložiť k žiadosti obojstrannú kópiu aktuálneho veľkého technického preukazu (VTP) a aktuálneho občianskeho preukazu (OP).
  • Fyzická osoba (štandard/ŤZP) – každý kto má zapožičané auto alebo firemné auto na súkromné účely musí predložiť splnomocnenie (originál) na aktuálny rok.
  • ŤZP – obojstrannú kópiu preukazu ŤZP, obojstrannú kópiu modrého Európskeho parkovacieho preukazu, komplexný lekársky posudok z Úradu práce, sociálnych veci a rodiny v kópií (ak tieto doklady nepredložil v roku 2024).
  • Právnická osoba/SZČO – kópiu výpisu obchodného alebo SZČO registra a obojstrannú kópiu VTP (neplatí, ak je parkovacie miesto pre zákazníkov).  

Čo na to hovorí starosta?

Na byrokraciu pri vybavovaní parkovacieho miesta sme sa pýtali aj mestskej časti. Starosta Roman Lamoš uvádza, že agendu parkovania zdedil v stave, ktorému chýbali pravidlá a transparentnosť. V roku 2024 sa uskutočnil audit, ktorý odhalil viaceré pochybenia. 

„Pre ilustráciu aspoň zopár z nich. Rozhodnutia o pridelení vyhradeného parkovacieho miesta sa vydávali aj na ľudí, ktorí už boli po smrti. Na 5 parkovacích miest bolo vydaných 6 rozhodnutí. Pridelené boli aj parkovacie miesta, za ktoré žiadatelia neplatili. A tak ďalej. Toto sme okamžite zastavili, agendu vyčistili, urobili pasport parkovacích miest, ktoré sú dnes prehľadne zakreslené do digitálnej parkovacej mapy,“ vysvetľuje Lamoš a zároveň dodáva, že ich cieľ nebolo neporiadok nahradiť byrokratickou záťažou. Mestská časť chcela týmto krokom dosiahnuť to, aby parkovacie miesta získal len ten, kto má na ne nárok. 

Starostu sme sa pýtali aj na komunikáciu Márie Nezvalovej na referáte daní a poplatkov. Za nepríjemnosti sa obyvateľom ospravedlnil. 

„Stále vychytávame „muchy“. Ak došlo k nejakej zlej skúsenosti či pochybeniu, mrzí nás to a už v tejto chvíli sú odstránené resp. pracujeme na ich odstránení – aby na konci bol spokojný občan. K dnešnému dňu sú všetky žiadosti, ku ktorým chýbali doklady a žiadatelia ich na základe opakovaných výziev v stanovenom termíne predložili, už vybavené. Mestská časť eviduje v súčasnosti zhruba tisíc vyhradených parkovacích miest,“ uzatvára starosta Lamoš. 



Najnovšie zo Slovenska

Najnovšie v Bratislavskom kraji