Dopravná značka pri prevádzke Metro v Ivanke bola viackrát nesprávne otočená, čo bolo skutočnou príčinou?


Dopravná značka pri prevádzke Metro bola viackrát nesprávne otočená

Foto: Dopravná značka pri prevádzke Metro v Ivanke bola viackrát nesprávne otočená, čo bolo skutočnou príčinou?
Foto: Facebook/Michal Lisický

„Chcem sa opýtať, či niekto vie, prečo ktosi otáča značku ‚Daj prednosť v jazde’ pri prevádzke Metro. Dochádza ku kolíznym situáciám, keď si vodiči v Metra myslia, že majú prednosť sprava a bez zastavenia vchádzajú na hlavnú. Takmer mi už takto jeden dôchodca rozbil auto a bol na 100-percent presvedčený, že má prednosť a vytlačil ma do protismeru. My tam stojíme aj 30 minút a oni ani 10 sekúnd nepočkajú, mysliac si, že majú prednosť, lebo nevidia značku. Chvíľu bola značka otočená správne a už je zase tak bokom, že ju vodiči ledva vidia,“ píše vo facebookovej skupine Ivanka pri Dunaji obyvateľka Soňa. 

Obyvatelia Ivanky pri Dunaji objavili problém s dopravným značením pri veľkoobchodnej predajni Metro. Zdá sa, že zvislú značku „Daj prednosť v jazde“ niekto schválne otáča, alebo je zle upevnená a smer mení sama, keď fúka silný vietor. Nebezpečné však podľa obyvateľov je, že niektorí vodiči netušia, ako má byť v skutočnosti značka osadená a dochádza preto k nehodám

 „Už som to nahlásil. Značku nemožno bez rebríka otáčať, predpokladám, že upevnenie povolilo,“ napísal v komentári Michal, ktorý sa rovno ujal akcie. O krátku chvíľu svoj komentár doplnil o skutočnosť, že je značka opravená a skutočný problém bol v tom, že značenie bolo len nasunuté bez riadneho upevnenia. Značku teda nikto zámerne neotáčal. 

Na názor sme sa opýtali dopravného analytika Jozefa Drahovského. Ten hovorí, že aj takéto situácie občas nastanú, pričom príčiny ich vzniku je možné zaradiť do viacerých kategórií: vplyv počasia na dopravné značenie a únava materiálu, vandalizmus a nedovolené pozmeňovanie dopravného značenia, nesprávna inštalácia schváleného dopravného značenia a prehliadnutie chýb v dopravných projektoch. 

„Vplyvom zmien teploty dochádza u skrutkových spojov bez poistnej matice k postupnému uvoľňovaniu spoja. Ak je dopravné značenie upevnené na stĺpe svorkami, ktoré obopínajú stĺp, môže dôjsť k uvoľneniu spoja a potom stačí silnejší vietor a značka hlavná cesta sa pootočí o 90 stupňov. Po právnej stránke to znamená, že z vedľajšej cesty sa stane hlavná cesta,“ vysvetľuje Jozef Drahovský. 

Okrem toho však podľa jeho slov existujú aj ľudia, ktorí svojim konaním niekedy z hrubej nedbalosti zámerne otočia dopravné značenie alebo ho prehodia medzi stĺpmi, ukradnú či doplnia podľa seba. Takéto konanie je podľa neho charakterizované od priestupku až po trestný čin všeobecného ohrozenia.

„Potom sú prípady, a nie je ich málo, keď je zmena dopravného značenia schválená cestným správnym orgánom, ale pracovníci, ktorí fyzicky inštalujú dopravné značenie, nemajú vodičské oprávnenie a nepoznajú význam dopravného značenia. Najväčší problém je, keď sú vo výkrese alebo pokyne dopravné značky označené len číselne. Potom sa stáva, že osadia iné dopravné značky, než aké tam majú byť, respektíve nedodržia poradie ich výmeny,“ hovorí o ďalšom možnom probléme Drahovský, pričom doplňa aj skutočný príbeh z Bratislavy.

„Pracovníci najprv vymenili značky daj prednosť v jazde za značky hlavná cesta. Keď sa chystali pokračovať v druhých dvoch vetvách križovatky, nastal koniec pracovnej zmeny. Zmena značenia nebola dokončená a nedošlo ani k prevzatiu práce a kontrole podľa projektu. Tak sa stalo, že počas víkendu až do dopravnej nehody, sme mali v Bratislave križovatku štyroch hlavných ciest,“ hovorí. 

Na záver dodáva, že existujú aj chyby v projektoch dopravného značenia, ktoré cestný správny orgán pri schvaľovaní prehliadne. V takom prípade sa zistí chyba až v reálnej premávke. Niekedy podľa neho stačí narýchlo opraviť projekt a následne aj dopravné značenie, ale sú aj prípady kedy si takéto prehliadnutie vyžiadalo nákladnú stavebnú rekonštrukciu križovatky ako celku.

Komu nahlásiť chyby v dopravnom značení?

Podľa Jozefa je najlepšie chyby v dopravnom značení nahlásiť priamo správcovi danej cesty alebo cestnému správnemu orgánu, ktorý vykonáva dozor. Málo vodičov však vie, o aké číslo cesty ide, ktorý správca ju má na starosti a aké telefonické číslo má jeho dispečing, respektíve, ktorý cestný správny orgán vykonáva na danej ceste dozor.

Pre väčšinu vodičov teda ostáva len možnosť nahlásiť chybu v dopravnom značení, najmä v prípadoch, že bezprostredne ohrozuje život ostatných účastníkov cestnej premávky, priamo na núdzové číslo polície.



Najnovšie zo Slovenska