Zabudli ste si peniaze v bankomate a neviete ich dohľadať? Presne to sa stalo Silviinmu kolegovi, ktorý v stredu 22. januára nechal v bratislavskom bankomate väčší obnos hotovosti. Peniaze mal nájsť neznámy pán a chcel ich vrátiť do banky. Prišiel však mimo otváracích hodín a nastali komplikácie.
„Keďže neboli ešte otváracie hodiny, zamestnankyňa banky ho vypoklonkovala aj s nájdenými peniazmi s argumentom, že ešte nemajú otvorené a tým to pre ňu zhaslo. Žiadne údaje, ani kontakt si na neho nevypýtala. Veľmi pekne prosíme tohto pána nálezcu, aby sa mi ozval, následne sprostredkujem kontakt na môjho kolegu,“ píše Silvia v príspevku uverejnenom na stránke HAKA.
Podobnú skúsenosť majú viacerí. Radoslav tiež našiel hotovosť a zavolal políciu. Čakal na nich polhodinu a potom strávil nejaký čas na policajnej stanici. „Ja som tak našiel. Aj som zavolal políciu, aj som na nich čakal pol hodinu a ďalšie zdržanie na polícii. Veľa veci čo som mal naplánovaných v ten deň som nestihol,“ dodáva.
„Úplne “profesionálne” to vybavila. Doteraz sa však nič neudialo. Banka s kolegom spísala protokol a je podané aj trestne oznámenie na polícii,“ hovorí Silvia.
Prečo nevedela zamestnankyňa banky prijať hotovosť mimo otváracích hodín? Náš zdroj z prostredia jednej zo slovenských bánk vraví, že sa nájdená hotovosť musí účtovať vždy cez bankový systém. „Musí sa to účtovať cez bankový systém, mimo otváracích sa hodín sa to nedá. Nie je to tak, že si vezmem peniaze, dám ich do šuplíka a príde Janko Mrkvička a ja mu ich dám,“ hovorí riaditeľka bankovej pobočky.
O oficiálne stanovisko, ako sa majú zamestnanci zachovať v takomto prípade, sme požiadali aj slovenské banky.
Hovorca VÚB Dominik Miša vysvetľuje, aký je technický proces, ak si niekto z ich bankomatu nevezme hotovosť. Od vysunutia bankoviek trvá 1 m 20 s, počas ktorých je na obrazovke oznam o možnosti si hotovosť prevziať vrátane zvukového znamenia. Keď skončí zvuková signalizácia a klient odíde bez prevzatia hotovosti, bankomat okamžite odosiela informáciu obsluhe bankomatu.
„Ak by sa niekto nezákonne obohatil, väčšina našich bankomatov je vybavená snímacím zariadením, ktoré umožňuje vyhotoviť obrazový záznam, ktorý v prípade potreby poskytujeme na vyžiadanie orgánom činným v trestnom konaní ako oprávnenému subjektu,“ dodáva Miša.
Ak ide o bankomat, ktorý obsluhuje pobočka VÚB, zamestnanec je v rámci prevádzkových hodín poverený overiť situáciu pri bankomate, zabezpečiť hotovosť a kontaktovať klienta, ktorý si ju zabudol. Ak ide o bankomat, ktorý obsluhuje bankou poverená servisná spoločnosť, dostáva tiež rovnakú informáciu a potom v spolupráci s bankou sa pokúsia klienta informovať.
„Každopádne je veľmi dôležité, aby boli klienti pri výbere rozvážni a nezabudli si skontrolovať, či si vybrali celú hotovosť. Klient, ktorý si zabudol hotovosť v bankomate, by mal podať reklamáciu na najbližšej pobočke, aby banka mohla preveriť všetky okolnosti,“ objasňuje Miča a dodáva, že reklamáciu je možné podať len v rámci otváracích hodín.
Podobnú odpoveď nám poskytla aj hovorkyňa Tatrabanky Simona Miklošovičová. „Nájdenú hotovosť pri bankomate Tatra banky môže do našich pobočiek priniesť klient aj neklient iba v čase otváracích hodín. Nálezca sa musí identifikovať, to znamená, že pracovníkovi predloží občiansky preukaz. Nájdenú hotovosť môže nálezca priniesť do akejkoľvek našej pobočky bez ohľadu na to, či daná pobočka narába s hotovosťou. Z bezpečnostných dôvodov môže pracovník banky riešiť požiadavku klientov len v čase otváracích hodín pobočky. Mimo otváracích hodín pobočky by mal nálezca odovzdať nájdenú hotovosť na polícii,“ uviedla.
Slovenská sporiteľňa zas vraví, že pracovník môže nájdenú hotovosť vybaviť aj mimo otváracích hodín. Má to však podmienky. „Pokiaľ to prevádzkové podmienky (bezpečnosť prevádzky pobočky) dovoľujú, tak pracovník pobočky môže situáciu riešiť aj mimo pracovných hodín (musia však byť v pobočke minimálne 2 zamestnanci pobočky). Preberie hotovosť od klienta, vloží hotovosť do vkladomatu a vystaví potvrdenie pre nálezcu,“ odpovedá Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne: