PRIESKUM: Prečo Bratislavčania navštevujú tržnicu na Trnavskom mýte? Revitalizácia má podporiť jej tradičné hodnoty


PRIESKUM: Prečo Bratislavčania navštevujú tržnicu na Trnavskom mýte?

Foto: PRIESKUM: Prečo Bratislavčania navštevujú tržnicu na Trnavskom mýte? Revitalizácia má podporiť jej tradičné hodnoty
Foto: Facebook/Matúš Čupka

Po štyridsiatich rokoch od jej otvorenia sa má tržnica na Trnavskom mýte revitalizovať. Metropolitný inštitút Bratislava realizoval prieskum názorov verejnosti o tom, čo pre nich jej priestory znamenajú. Prieskum sa realizoval od septembra 2024 do novembra 2024 a do dotazníka sa zapojilo 1609 respondentov vo všetkých vekových kategóriách.

„Vstupy od ľudí, ktorí sa zapojili do participácie nám dali komplexný pohľad na toto miesto. V čom sa všetci respondenti zhodli je, že tržnica má nevyužitý potenciál. Dozvedeli sme sa aj o zmiešaných pocitoch z oživenia ako aj o rozdielnych postojoch k parkovaniu v blízkosti tržnice. Výstup z participácie je vodítkom pre jej správcu, ako aj pracovnú skupinu, ktorá sa oživeniu venuje. Majú vhľad do toho, čo ľudia na tržnici v súčasnosti oceňujú, i čo im prekáža a od návštevy ich odrádza. Bez participácie by sa mohli iba domnievať, teraz to majú podložené priamo od ľudí,” hovorí Zuzana Žurkinová zo sekcie mestských štúdií a participácie na Metropolitnom inštitúte Bratislavy.  

Budova bola postavená v roku 1983 architektom Ivanom Matušíkom. Genius loci tohto priestoru je spojený s osobnými príbehmi predajcov, ktorí tu pôsobia desiatky rokov. Napríklad pani predávajúca zdravé potraviny tu pracuje od roku 1992 a tržnica je pre ňu celý život.

Prečo Bratislavčania navštevujú tržnicu?

  • atmosféra (54 %)
  • zvyk (27 %)
  • dobrá dostupnosť (25 %)
  • vzťah s predajcom (15 %)

Najvernejšími zákazníkmi sú seniori, ktorí zostarli spolu s tržnicou. Tržnica bola miestom, kde to žilo, voňalo chutnými slovenskými, domácimi produktmi, najmä od malých záhradkárov či farmárov s prebytkami z domácej produkcie. Vráťme jej ten účel,“ hovorí jeden z nich v dotazníku.

Facebook/Matúš Čupka

Návštevníci sem najčastejšie chodia kvôli potravinám (66 %) alebo gastroprevádzkam (40 %). Oceňujú aj produkty, ktoré inde nenájdu. Napríklad čerství ryby či kvasené uhorky. 

Strana 1/2 Ďalej »


Najnovšie zo Slovenska

Najnovšie v Bratislavskom kraji