Vo veku 82 rokov umelecký svet navždy opustil Oliviero Toscani, legendárny taliansky fotograf a tvorca kontroverzných kampaní, ktoré zmenili vnímanie reklamy a spoločnosti. Jeho práca pre odevnú značku Benetton z 80. a 90. rokov minulého storočia bola taká šokujúca, že ju buď nenávideli, alebo obdivovali – no rozhodne ju nikto nemohol ignorovať. Toscani zomrel na následky amyloidózy, zriedkavého ochorenia, ktoré mu bolo diagnostikované pred dvoma rokmi.
Oliviero Toscani nebol len fotografom – bol vizionárom, ktorý priniesol do sveta reklamy kontroverziu a provokáciu. Jeho dielo pre Benetton zahŕňalo šokujúce obrazy, ktoré prekračovali hranice tradičnej reklamy. Kto by si nespomenul na bozkávajúcu sa mníšku a kňaza, vychudnutú ženu trpiacu anorexiou alebo na portréty amerických väzňov odsúdených na smrť?
Najviac rozruchu však spôsobil obraz muža umierajúceho na AIDS. Táto kampaň síce vyvolala odpor aktivistov a bojkot Benettonu, no Toscani svoju prácu bránil. Veril, že reklama má reflektovať skutočné problémy spoločnosti a poukazovať na jej bolesti.
Toscani bol v posledných dňoch hospitalizovaný v meste Cecina. Jeho zdravotný stav sa rýchlo zhoršil, a napriek úsiliu lekárov v sobotu stratil vedomie. Počas posledného rozhovoru priznal, že jeho boj s amyloidózou bol mimoriadne ťažký. Choroba mu spôsobila obrovské fyzické i psychické vyčerpanie a za posledné obdobie schudol až 40 kilogramov.
Jeho smrť vyvolala reakcie po celom svete. „Jeho genialita nás bude naďalej inšpirovať,“ napísal prezident regiónu Toskánsko Eugenio Giani.
Benetton a Toscani sa rozdelili v roku 2020 po kontroverznom výroku fotografa o zrútení mosta v Janove v roku 2018, pri ktorom zahynulo 43 ľudí. Napriek tomu ostáva jeho práca pre Benetton symbolom toho, ako reklama dokáže zasiahnuť a polarizovať spoločnosť.
Oliviero Toscani svojimi kontroverznými kampaňami zmenil nielen reklamu, ale aj samotné vnímanie sociálnych otázok. Jeho pestrofarebný odkaz tu s nami zostane ešte dlho – rovnako ako kolekcie Benettonu, ktoré aj vďaka nemu získali kultový