Rok 2025 Slovensko privítalo premiérou novej verzie štátnej hymny Oskara Rózsu, ktorá okamžite rozdelila verejnosť. Kým niektorí ju označili za dôstojnú modernizáciu, iní ju ostro kritizujú za prehnaný nacionalizmus a gýč.
Text a melódia hymny zostali bezo zmeny, nový aranžmán sa zameral na zvýraznenie melódie, zmenu tempa a zakončenie z molového na durový akord, čo jej malo dodať optimistickejší nádych. Fujara, ako symbol slovenského folklóru, dostala priestor v orchestrálnom sprievode.
Viacerí odborníci označili novú verziu za „gýčovitú“ a zbytočne nákladnú, pričom ďalším prekážal dôraz na folklórne prvky. Oskar Rózsa reagoval na výhrady na platforme Telegram, kde svoje rozhodnutia obhajoval, no príspevky neskôr odstránil.
Sám Oskar Rózsa čelil kritike na sociálnych sieťach a svoju prácu obhajoval. „Môj osobný príbeh s hymnou už bude asi navždy poznačený gučou v hrdle a slzami v očiach, s tým sa nedá nič robiť. Beriem, prijímam.“ Rózsa zdôrazňuje, že jeho cieľom nikdy nebolo niečo vnucovať alebo komukoľvek škodiť. „Čo sa vlastne podarilo, alebo nepodarilo ukáže až čas…“ priznáva na Telegrame.
Kritiku však neberie na ľahkú váhu. Naopak, odkazuje na „zlé predtuchy,“ ktoré sa naplnili. Tvrdí, že niekto zámerne sabotoval premiéru hymny. „Niekto, koho je asi nutné navštíviť s nožnicami na plech a lepšie sa mu pozrieť na nechty, poškodil výslednú kvalitu zvuku.“
Rózsa sa preto rozhodol zdieľať nahrávku hymny priamo s verejnosťou v jej autentickej podobe. „Posielam vám nahrávku priamo odo mňa, tak ako má znieť,“ píše. Nakoľko vytvoril viacero verzií, od symfonickej po zborovú, ktoré môžu byť použité pri rôznych príležitostiach, zverejnil taktiež aj tú orchestrálnu.
„Slovenská televízia a rozhlas vylučuje akúkoľvek sabotáž novej hudobnej verzie štátnej hymny SR, ktorá bola na televíznych obrazovkách a rozhlasových okruhoch STVR odvysielaná v premiére hneď po silvestrovskom odpočítavaní príchodu nového roka. STVR do zvukovej stopy nijako nezasahovala. V interných kapacitách STVR sme vytvorili obrazovú zložku, videoklip s krásami Slovenska,“ píše telerozhlas v stanovisku.
Diskusia o novej verzii hymny vstúpila aj do umeleckej sféry. Jedným z najvýraznejších hlasov bol violončelista Jozef Lupták, ktorý úpravu hymny údajne prirovnal k „žuvačke.“ Toto vyjadrenie spustilo lavínu ostrej reakcie zo strany Oskara Rózsu.
Do violončelistu sa pustil bez servítky: „JOZEF LUPTÁK VIOLONCELISTA, celý život zúfalo neschopný zahrať čisto aspoň čistú kvintu, na ktorého koncertoch zaspávajú aj také esá ako kníže Schwarzenberg, Samozvaný improvizátor hrajúci jednu infantilnú pesničku dokolečka, užitočný chudák s úsmevom chlapčeka sa tiež vyjadruje o žuvačke. Jožko, ne**r, lebo začnem s analýzou tvojej muzikality a to sa ti veru páčiť nebude.“
Rózsa vo svojich slovách nielenže bránil svoju prácu, ale otvorene spochybnil Luptákovu umeleckú kvalifikáciu a kariéru. Pripomenul aj údajné prepojenia violončelistu, ktoré mu mali pomôcť v kariére. „Ja nemám agendu a sponzorov ako ty.“
Vyzerá to tak, že Luptáka sa vlna urážok nedotkla. Na svojej sieti zverejnil Rózsov odstránený odkaz. „Tak som sa dočkal výnimočného ocenenia. Nech sa páčí Oskar Rózsa, začni s analýzou, celkom rád si to prečítam,“ dodáva.
Spor medzi dvomi významnými umelcami len podčiarkol, aké emócie nová hymna vyvoláva. Verejnosť sa v reakciách rozdelila - niektorí podporujú Rózsovu snahu priniesť niečo nové, iní zas stoja za kritikmi, ktorí poukazujú na jej slabé stránky.