Tunel Karpaty dostal povolenie, Bratislava, pôjde o najdlhší tunel na Slovensku, za prejazd sa bude platiť


Tunel Karpaty dostal rozhodnutie EIA. V Bratislave vznikne nový obchvat

Foto: Tunel Karpaty dostal povolenie, Bratislava, pôjde o najdlhší tunel na Slovensku, za prejazd sa bude platiť
Foto: Facebook/Ministerstvo dopravy

Projekt tunela Karpaty získal rozhodnutie o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (EIA). Slovensko je tak o krok bližšie k novému obchvatu v Bratislave. O rozhodnutí informoval na tlačovej konferencii minister životného prostredia Tomáš Taraba (SNS) a minister dopravy Jozef Ráž (SNS). 

Tunel Karpaty má prepojiť oblasť Záhoria so zvyškom krajiny a v budúcnosti sa ráta aj s prepojením na rakúsku či českú diaľnicu. Financovanie tunela je však otázne, ministerstvo bude zrejme hľadať externé zdroje. „Existuje pravdepodobnosť, že práve preto, aby sme dokázali jeho ekonomickú návratnosť, tak ho budeme do budúcna vynímať z mýtneho systému a systému diaľničnej známky. Tunel bude platiť len ten, kto cezeň pôjde,“ priznal Ráž. 


Do verejnej súťaže o stavbu tunela sa môžu prihlásiť všetci záujemcovia, nie len tí z Európskej únie. Ak by tunel chcela postaviť napríklad čínska spoločnosť a ich ponuka bude najlepšia, ministerstvo jej to umožní.  


Tunel má byť súčasťou D4 medzi Račou a Záhorskou Bystricou. Dlhý bude 11,76 kilometra a jeho stavebné náklady predstavujú 1,7 miliardy eur. Začínať bude v bratislavskej Rači a skončí v obci Marianka. Ak by sa realizácia tunela podarila, išlo by o najdlhší tunel na Slovensku a najdlhší dvojrúrový tunel v Európe.

Minister Ráž zároveň avizoval, že za prejazd tunelom bude pravdepodobne platiť. Aj napriek tomu, že tunel získal rozhodnutie EIA, ministerstvo životného prostredia plánuje výstavbu monitorovať a určilo viac ako 150 podmienok, ktoré musí splniť. „Ochrana životného prostredia zostáva prioritou, je nedotknuteľná. Na druhej strane my nebudeme umelo naťahovať akékoľvek procesy,“ vyjadril sa Taraba. 

Ak by stavba podmienky nesplnila, mohla by mať vážny ekologický dopad na lesy v Karpatoch či pramene rieky Vydrica. V lokalite sa navyše nachádza aj prírodná rezervácia Šúr, v ktorej sa nachádza prales. Vybudovanie tunela D4 bolo vyhodnotené ako nenávratná a neefektívna dopravná investícia aj v strategickom dokumente Regionálny plán udržateľnej mobility BSK. 

„Budeme platiť všetci. Bude to stáť dve miliardy eur, tunel, ktorý nepomôže nikomu. Keď som ešte bola župnou poslankyňou, tak sa preukázalo, že dopravná kapacita toho tunela je nedostatočná na to, aby tam tunel stál,“ povedala Anna Zemanová z SaS pre Nadáciu Zastavme korupciu. Denne by cezeň malo prejsť len 24-tisíc vozidiel. Cez bratislavský Prístavný most pritom denne prejde viac ako 100-tisíc áut. 



Najnovšie zo Slovenska

Najnovšie správy Bratislavský kraj