Čo si myslia Petržalčania o PAAS? Hrčka ukázal výsledky, ale Vallo si myslí, že len prekrýva problémy s parkovaním


PRIESKUM: Čo si myslia Petržalčania o PAAS?

Foto: Čo si myslia Petržalčania o PAAS? Hrčka ukázal výsledky, ale Vallo si myslí, že len prekrýva problémy s parkovaním
Foto: Google Maps | Zobraziť galériu

Mestská časť Petržalka realizovala reprezentatívny prieskum, v ktorom sa obyvateľov pýtali, či súhlasia s prekládkou elektrických káblov nad jazerom Draždiak. Až dve tretiny opýtaných sa zhodli na tom, že káble nad jazerom nechcú a prajú si referendum o celomestskom parkovaní PAAS.

Elektrické káble nad Draždiakom vlastní Západoslovenská distribučná, a. s. (ZSD), ktorá v roku 2023 požiadala starostu Jána Hrčku o súhlas s ich výmenou a čiastočnou rekonštrukciou. Rokovania prebiehali mesiace a obe strany sa predbežne dohodli na tom, že v prípade zodpovedajúcej finančnej spoluúčasti a súčinnosti mestskej časti a magistrátu, je ZSD ochotná staré vedenie úplne zrušiť a nahradiť ho novým, mimo zastavaného územia Petržalky, popri existujúcej železničnej trati

O tejto možnosti Petržalka informovala verejnosť na stránke prekladka.petrzalka.sk a aj na troch verejných diskusiách s obyvateľmi či na miestnom zastupiteľstve. Poslanci na novembrovom zasadnutí starostovi odporučili, aby zrealizoval prostredníctvom agentúry reprezentatívny prieskum. O danej veci má najbližšie zastupiteľstvo rozhodovať 10. decembra.

Zber dát prebiehal v termíne od 8. do 28. novembra na vzorke 1000 dospelých respondentov s trvalým pobytom v Petržalke, pričom 500 z nich oslovila agentúra telefonicky a 500 formou ankety v uliciach Petržalky. Demografická štruktúra v kategóriách pohlavie, vek a vzdelanie kopírovala takmer skutočnú štruktúru obyvateľov. Vzhľadom na uvedené fakty ide o jeden z najdôveryhodnejších a najreprezentatívnejších prieskumov verejnej mienky v histórii Petržalky. 

Výsledky prieskumu renomovanej agentúry AKO, ktoré Miestny úrad Petržalka prezentoval aj na tlačovej besede vo štvrtok 5. decembra, sú pomerne jednoznačné. Až dve tretiny (65,4 %) z tisícky opýtaných Petržalčanov si praje elektrické káble ZSD ponad rekreačné štrkovisko Veľký Draždiak presunúť. Proti sa vyslovilo iba 16,6 % opýtaných a zvyšok sa nevedelo alebo nechcelo na túto tému vyjadriť.


Galéria: 4 fotky

Za zmienku stojí aj skutočnosť, že približne rovnaký počet Petržalčanov si želá o prekládke elektrických káblov a stĺpov ZSD zorganizovať miestne referendum (40,7 %), no zároveň necháva rozhodnutie o realizácii projektu na svojich volených zástupcov (37,1 %).

„Napriek vyrovnanému názorovému poľu sa viac prikláňam k tomu, aby sa referendum uskutočnilo,” hovorí Hrčka, no zdôrazňuje, že konečné rozhodnutie bude práve na petržalských poslancoch a partneroch. Starosta Petržalky dodáva, že vzhľadom na návrh objednať reprezentatívny prieskum verejnej mienky sa na miestnom úrade rozhodli obyvateľov rovno opýtať aj na ďalšiu dôležitú tému, ktorá mestskú časť roky polarizuje - parkovanie.

Nespokojnosť s magistrátnym PAAS-om

„Keď sme ešte v roku 2019 s pánom primátorom Matúšom Vallom v Petržalke spustili pilotný projekt parkovacej politiky, očakávania o jeho začlenení do celomestskej vízie boli iné, tak v nastavení, no najmä v skoršej realizácii,” vysvetľuje Hrčka s tým, že podobné prieskumy o (ne)spokojnosti obyvateľov s parkovaním si doteraz robili len svojpomocne.

Keďže s odstupom takmer troch rokov od zavedenia magistrátneho PAAS-u sa znovu plánovali Petržalčanov pýtať na ich názory, obe témy spojili do jedného veľkého prieskumu. Z najnovšieho dopytovania Agentúry AKO totiž vyplýva, že s parkovacím asistentom PAAS z dielne hlavného mesta v Petržalke prevláda nespokojnosť. Viac ako polovica opýtaných je nespokojných (53,9 %), z toho až štvrtina veľmi (25,8 %). Naopak, spokojný nie je ani len každý tretí opýtaný (31,9 %), pričom len minimum z nich je spokojných veľmi (5,5 %).

Galéria: 4 fotky

Pre porovnanie, pri dotazovaní miestneho úradu, ktoré sa konalo ešte v novembri 2022 po desiatich mesiacoch od zavedenia prvých parkovacích zón PAAS v Petržalke, výrazná väčšina domácich motoristov vnímala zmenu parkovania v daných lokalitách pozitívne. 


Prokuratúra petržalský systém kritizuje

Modrý, petržalský parkovací systém čelí problémom. Prokuratúra si myslí, že je parkovací systém mestskej časti v rozpore so všeobecne záväznom nariadení hlavného mesta o dočasnom parkovaní. Prokuratúra dosiaľ spravila dve previerky na okresnom dopravnom inšpektoráte a mestskej polícii. 


Ich výsledkom je sedem protestov proti rozhodnutiam o priestupku na okresnom dopravnom inšpektoráte a 76 protestov proti blokovým pokutám od mestskej polície. Generálny prokurátor Maroš Žilinka navyše avizuje komplexné previerky právnej úpravy regulácie parkovania a to nielen v Bratislave.

Na prieskum mestskej časti reagoval aj primátor Matúš Vallo. Tvrdí, že sa starosta Hrčka snaží prekryť zlyhanie jeho systému a aby odpútal pozornosť, pýta sa obyvateľov, ktorí v PAAS zónach nebývajú, na PAAS.

„Jeden zo spôsobov, ako mesto sleduje fungovanie PAASu, sú aj profesionálne prieskumy priamo v zónach PAAS, čiže s obyvateľmi a obyvateľkami, ktoré v týchto zónach bývajú a majú teda priamu skúsenosť. Tie o spokojnosti s PAASom v petržalských zónach hovoria jasne. Až 74% rezidentov na Dvoroch IV a 59% rezidentov Dvorov V a VI potvrdilo, že sa im v PAAS zóne parkuje lepšie ako predtým. Mimochodom, na Dvoroch V a VI pred PAASom platil práve starostov problémový Petržalský parkovací systém. Celkovo 79% rezidentov týchto troch zón je s PAASom spokojných a 73% potvrdili, že by sa k situácii pred zavedením PAASu už nechceli vrátiť,“ vraví primátor. 





Najnovšie zo Slovenska

Najnovšie správy Bratislavský kraj