Bratislavský kataster sa dlhodobo trápi s nedostatkom zamestnancov, čo spôsobuje výrazné meškania pri prepisoch nehnuteľností. Situácia sa už začiatkom mesiaca dostala na kritický bod a ľudia čelili komplikáciám aj hrozbe vysokých pokút. Ministerstvo vnútra však sľubuje zlepšenie: okrem pomoci úradníkov z iných okresov zamestnancom čoskoro zvýšia platy.
Podľa zákona má kataster na prepis nehnuteľností 30 dní. Bratislavský úrad však túto lehotu často nedodržiava a v niektorých prípadoch trvajú vklady aj o polovicu dlhšie, píše RTVS. Realitní makléri upozorňujú, že meškanie spôsobuje klientom veľké problémy.
„Klient sa zaviazal predať parkovacie miesta do určitého termínu, no kvôli dlhšej dobe spracovania na katastri tento termín nestihol. Hrozili mu zmluvné pokuty,“ opísala situáciu Daniela Rážová, výkonná riaditeľka Bond Reality.
Ministerstvo vnútra priznalo, že problémy na bratislavskom katastri vznikli najmä kvôli nízkemu počtu zamestnancov. Kým tento rok úrad prijal už vyše 25-tisíc návrhov na vklad, aktuálne o nich rozhoduje len 18 úradníkov. Ďalších osem miest je neobsadených, čo vedenie pripisuje slabému platovému ohodnoteniu – len 1 100 eur v hrubom.
„Situáciu sme riešili posilnením kapacít. Úradníci pracovali nadčasy, cez víkendy a pomáhali im aj kolegovia z Malaciek,“ uviedol hovorca ministerstva vnútra Matej Neumann.
Výsledky sú už viditeľné: počet návrhov na vklad po lehote klesol zo 1 600 na 850. Zmeškanie je aktuálne približne dva týždne.
Úrad geodézie, kartografie a katastra potvrdil, že neobsadené miesta sú problémom kvôli nízkym platom, ktoré nepritiahnu nových uchádzačov. Ministerstvo preto oznámilo, že od 1. decembra dôjde k zvyšovaniu platov všetkých zamestnancov katastra, nielen tých v Bratislave. O konkrétnych číslach však hovorca zatiaľ mlčí.
Ministerstvo verí, že kombinácia vyšších platov a externých posíl situáciu stabilizuje a pomôže zabrániť ďalším komplikáciám pre klientov. Kedy však bude bratislavský kataster fungovať v plnej kapacite, zostáva otázkou.