Konflikt medzi starostom Petržalky Jánom Hrčkom a primátorom Matúšom Vallom sa opäť vyostruje. Hrčka opäť verejne kritizuje výstavbu električkovej trate do Petržalky. Tvrdí, že priniesla dopravné obmedzenia, ktorým sa mohol magistrát vyhnúť, ak by výstavba nemeškala.
Napätie medzi Hrčkom a Vallom sa naplno prejavilo ešte vo februári, kedy na verejnosť prenikli prvé informácie o ich konflikte. Starosta otvorene kritizoval primátorove kroky a hospodárenie. Tvrdil, že skupuje luxusné statky a míňa peniaze. Spomenul napríklad fontánu na Námestí slobody či bývalý erotický salón v Sade Janka Kráľa, z ktorého je dnes bistro.
Už minulý rok sa preto rozhodol nepodporiť zvýšenie dane z nehnuteľností a okrem toho kritizoval už spomínané omeškanie električkovej trate do Petržalky. O takmer rok neskôr sa Hrčka rozhodol túto tému otvoriť opäť, tesne pred jej dokončením.
Druhú etapu výstavby medzi Bosákovou ulicou a Janíkovým dvorom sprevádzajú dopravné obmedzenia už nejaký čas. S blížiacim sa termínom sprevádzkovania trate sa práce na električke v posledných dňoch podľa starosta zintenzívneli, čoho výsledok je viac obmedzení súčasne.
Hrčkovi prekáža najmä slabá intenzita stavebných prác v prvých dvoch rokoch výstavby, čo viedlo k výraznému omeškaniu projektu, ale aj nedostatočná informovanosť Petržalčanov zo strany magistrátu. „Niektoré dopravné značenia na stavbe sú nezmyselne umiestnené, čo spôsobuje zbytočné brzdenie premávky a ohrozenie jej účastníkov v rozsahu väčšom, ako je potrebné. Chcel by som požiadať primátora hlavného mesta o preverenie aj úpravu niektorých dopravných obmedzení,“ povedal Hrčka na zasadnutí mestského zastupiteľstva.
Starosta ako príklad uviedol úsek Jantárovej cesty, kde sú už tri mesiace umiestnené prenosné semafory. Okrem toho, že sú nefunkčné, na ceste sú postavené tak, že bránia obojsmernému prejazdu väčších vozidiel – autobusov či nákladných áut –, kvôli čomu už tri mesiace dochádza ku kolíznym situáciám.
K nepochopiteľným obmedzeniam patrí podľa neho aj zúženie jazdných pruhov na Námestí Hraničiarov, ktoré patrí k najfrekventovanejším cestám v Petržalke. „Zo štvorprúdovej cesty, ktorá je po rekonštrukcii pripravená slúžiť v úseku minimálne desať metrov, je momentálne zúžená iba na jeden pruh, pričom by stačilo posunúť semafory o dva metre vedľa a vzniknú dva voľné pruhy,“ dodáva starosta.
Ďalej kritizuje aj posúvanie termínov ukončenia prác. Na Šintavskej mali práce pôvodne trvať do septembra, neskôr ho magistrát posunul na november a najnovšie je otvorenie úseku plánované až v polovici decembra. Podobná situácia je aj na Romanovej, kde mali byť práce ukončené koncom októbra.
Pred pár dňami primátor Matúš Vallo informoval verejnosť, že výstavba električky napreduje každým dňom a prvá skúšobná električka má po trati prejsť ešte pred Vianocami. „Pri starej obchádzkovej trase na Námestí Hraničiarov, na mieste, kde pred troma týždňami bola ešte jama, dnes už finišujeme koľajnice, ktoré prepoja pôvodnú električkovú trať v Petržalke s tou novovybudovanou. Dnes už zostáva len niekoľko desiatok metrov na iných miestach stavby, aby sme mohli povedať, že koľajový zvršok aj spodok na celej trati je kompletný. Uvedomujeme si, že táto stavba stále mnohým ľuďom v Petržalke komplikuje život, ale sme už v takom štádiu, že podmienky na stavbe aj okolo nej sa budú už iba zlepšovať,“ vraví primátor.
Po tom, čo traťou prejde prvá električka, bude nasledovať náročný proces skúšok a povoľovania na jej užívanie, ktorý bude trvať niekoľko mesiacov. Za ten čas sa stavebné kapacity zhotoviteľa presunú na ďalšie miesta stavby a budú sa klásť prístrešky, dokončovať nástupiská pre cestujúcich, dokončovať všetky chodníky a cyklochodníky pozdĺž stavby, budú sa osádzať zábradlia a robiť ďalšie práce tak, aby mohol magistrát na jar spustiť plnú prevádzku električky.