Bratislava zažíva dopravnú revolúciu. Legendárna petržalská električka sa po rokoch plánovania a otáznikov blíži k finále. Projekt dostal jasnú finančnú injekciu – viac ako 66,8 milióna eur z eurofondov, ktoré zaručujú dokončenie druhej fázy výstavby medzi Jungmannovou a Janíkovým dvorom. Výsledkom má byť rýchlejšia, ekologickejšia a modernejšia doprava pre celé mesto.
Primátor Matúš Vallo potvrdil, že žiadne eurofondy neprepadnú. Naopak, spolu s Ministerstvom dopravy SR sa podarilo projekt rozfázovať tak, aby zachránili financovanie aj napriek problémom, ktoré hrozili jeho stopnutím. Prvá skúšobná električka by po novej trati mohla prejsť už pred Vianocami! Plná prevádzka je naplánovaná na jar 2025, píše FonTech.
Na stavenisku sa finišuje. Spájajú sa nové koľaje so starou sieťou, pričom už teraz vidieť jasné kontúry budúcej trate – od koľají, chodníkov, cyklotrás až po križovatky. Kľúčové bude dokončenie dvoch mostov na Kutlíkovej ulici a preloženie cesty, čo by malo byť hotové do konca leta 2024. 15. december je dátum, keď zhotoviteľ odovzdá trať mestu, a následne začne náročný proces testovania.
Minister hovorí o dobrej správe. „Tento projekt má určité omeškanie, možno dnes sme sa tu mali voziť. V každom prípade sú eurofondy zachránené. Rozfázovanie pomohlo tomu, aby sa celá trať kompletne dofinancovala z eurofondov,“ povedal Ráž.
Okrem trate sa modernizuje aj vozovňa Krasňany za viac ako 31 miliónov eur. Táto modernizácia má byť ďalším krokom k tomu, aby mestská hromadná doprava v Bratislave konečne prestala zaostávať za európskymi metropolami.
Magistrát už plánuje ďalšie projekty. Po dokončení petržalskej električky v roku 2025 sa pozornosť presunie na Ružinovskú radiálu, ktorá patrí medzi najvyťaženejšie úseky bratislavskej MHD. Rekonštrukcia má štartovať v roku 2026.