Na križovatke ulíc Račianska, Jarošova a Pionierska v mestskej časti Nové Mesto sa objavilo nové dopravné značenie. Namiesto tradičného priechodu pre chodcov sú na zemi vyznačené dve pozdĺžne prerušované čiary, medzi ktorými má chodec prejsť. Platia pre ne však iné pravidlá, ako pre tradičné priechody.
Vyhláška z roku 2023 hovorí, že sa takéto miesta na prechádzanie budú označovať pri nových projektoch, ale len tam, kde je aj svetelná signalizácia. „Keď to zavádzali v Španielsku, urobili pokus, že tieto miesta namaľovali na dvesto priechodoch, a zistili to, čo od začiatku tvrdili Nemci – na takýchto priechodoch bude menej nehôd. Počas dvoch-troch rokov v testovacej fáze bol badateľný rozdiel,“ hovorí pre Denník N expert na dopravné predpisy Daniel Volár.
Na miestach na prechádzanie si dávajú ľudia prirodzene väčší pozor a to najmä chodci. Kým sa zebre cítia bezpečnosť a môžu sa správať ľahkomyseľne, na miestach na prechádzanie si zvážia, či na vozovku vstúpia.
Zmenu pozitívne prijala aj Cyklokoalícia. Upozorňuje však, že na Račianskej ulici sa rekonštruuje iba vozovka, chodník nie. Je to podľa nich nevyužitá príležitosť ako zvýšiť bezpečnosť chodcov aj cyklistov. Priechody sa začali meniť aj v blízkosti škôl. Magistrát o tom informoval ešte v októbri.
Pôvodné zebry síce nezmizli, ale dopravní inžinieri sa rozhodli ich skrátiť tým, že priechod predelia ostrovčekom na dve časti. Toto je príklad aj križovatky Muchovo námestie a Farského, kde mal priechod neprerušovanú dĺžku 23 metrov.
„Cieľom úprav bolo urobiť priestor tejto križovatky bezpečnejší pre chodcov a hlavne pre deti. Tie cez križovatku prechádzajú do ZŠ Černyševského zo zastávok MHD Farského a Muchovo námestie. Križovatka Muchovho námestia s Farského ulicou je mimoriadne širokým dopravným priestorom a niektoré priechody pre chodcov tu merali takmer 23 metrov. Šírka a usporiadanie križovatky zároveň umožňovali autám prechádzať tadiaľto bez toho, aby museli spomaliť, čo bolo nebezpečné najmä pre deti z okolitých škôl,“ vyjadril sa magistrát.