Zbohom cigaretové ohorky. Iniciatíva SPAK-EKO spúšťa kampaň proti odhodeným filtrom


Centrá miest na Slovensku budú bez filtrov z cigariet. Pomôcť má kampaň

Foto: Zbohom cigaretové ohorky. Iniciatíva SPAK-EKO spúšťa kampaň proti odhodeným filtrom Foto: Ilustračná foto. Zdroj: canva.com, SPAK-EKO)

Cigaretové ohorky, často voľne pohodené na uliciach či v prírode, sú nielen estetickým problémom, ale aj vážnou ekologickou hrozbou. Už od decembra tohto roka vstúpi do platnosti nové nariadenie Európskej únie, ktoré má za cieľ znížiť množstvo odpadu z cigaretových filtrov. Slovenské mestá a obce dostanú príspevky na riešenie tohto problému, a pomôcť má aj nová kampaň Slovensko bez filtrov.

Na Slovensko sa ročne dovezie viac ako sedem miliárd kusov cigariet a bezdymových tabakových výrobkov, z ktorých značná časť končí voľne odhodená na verejných priestranstvách. Tento druh odpadu predstavuje až päť percent celkového komunálneho odpadu vyzametaného z ulíc, informuje STVR.

Od 1. decembra začne platiť nariadenie EÚ, ktorého cieľom je znížiť množstvo voľne pohodených filtrov z cigariet. Na Slovensku už rok pred prijatím tohto nariadenia začali konať iniciatívy, ako je SPAK-EKO, spolu so Združením miest a obcí Slovenska (ZMOS) a Úniou miest Slovenska (ÚMS), aby pomohli samosprávam v boji s týmto odpadom.

V niektorých mestách už projekt funguje

Výkonný riaditeľ SPAK-EKO Miroslav Jurkovič uviedol, že v rámci pilotného projektu fungujú v 25 slovenských mestách, kde žije približne 500-tisíc obyvateľov. Samosprávy dostávajú príspevok zhruba 50 centov na obyvateľa, čo môže napríklad pre 20-tisícové mesto predstavovať 10-tisíc eur. Tieto prostriedky môžu byť použité na čistenie verejných priestorov či vzdelávacie aktivity,“ vysvetlil predseda ZMOS Jozef Božik.


Hlavným cieľom kampane Slovensko bez filtrov je nielen upozorniť na ekologické dôsledky cigaretových filtrov, ale tiež motivovať fajčiarov k zmene správania. „Tak ako pri inom odpade, aj pri cigaretových filtroch je dôležitá zmena prístupu jednotlivcov. Filter je plastový odpad a patrí do koša, nie na zem,“ zdôraznil Jurkovič.

Kampaň sa bude sústrediť priamo na miesta, kde sa cigaretové ohorky vyskytujú najčastejšie – v uliciach miest. Okrem osvetových aktivít spustí aj bannerovú reklamnú kampaň, ktorá bude informovať verejnosť. Fajčiari a obyvatelia môžu zároveň označovať problémové miesta, kde sa tento odpad najviac hromadí, aby samosprávy mohli efektívnejšie reagovať.

Prezident ÚMS a primátor Trenčína Richard Rybníček iniciatívu privítal a Trenčín už podnikol prvé kroky. „Kampaň v našom meste aktívne využívame. Už sme vyčistili dve verejné plochy a vzdelávame mladých ľudí o dôležitosti správneho nakladania s odpadom,“ povedal Rybníček. V nasledujúcich rokoch je cieľom kampane zapojiť do projektu všetky slovenské mestá a obce a postupne dosiahnuť, aby cigaretové ohorky z ulíc úplne zmizli.



Najnovšie zo Slovenska

Najnovšie správy Bratislavský kraj