Prvá zmena od tragédie na Zochovej, pri ktorej zahynulo 5 mladých ľudí. Na Staromestskej sa zúžia jazdné pruhy


Mesto na Staromestskej zúži jazdné pruhy

Foto: Prvá zmena od tragédie na Zochovej, pri ktorej zahynulo 5 mladých ľudí. Na Staromestskej sa zúžia jazdné pruhy Foto: FB Matúš Vallo / FB Polícia SR

Od tragédie na zastávke MHD Zochova uplynuli už viac ako 2 roky. Opitý vodič tam v októbri 2022 zozadu vo vysokej rýchlosti nabúral do autobusu a následne prišlo o život 5 mladých ľudí. Dušan Dědeček dostal trest 15 rokov vo väzení, dopravná situácia na Staromestskej ulici sa však úprav dočká až teraz. Primátor Bratislavy Matúš Vallo avizuje zúženie jazdných pruhov tak, aby vodiči boli viac nútení dodržiavať najvyššiu povolenú rýchlosť.

„V nasledujúcich dňoch začneme s úpravou vodorovného dopravného značenia na Staromestskej ulici, s cieľom zlepšiť dodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti 50 km/h. Túto zmenu sme sľúbili po hroznej tragédii na zastávke Zochova, ktorá stála životy piatich mladých ľudí. Úpravy sme žiaľ nestihli zrealizovať do druhého výročia tragédie, nakoľko sme navrhnutý projekt museli dodatočne upravovať. Po získaní súhlasného stanoviska Krajského dopravného inšpektorátu preto pristupujeme k sľúbenej úprave teraz,“ oznámil Vallo na sociálnej sieti.

Dušan Dědeček išiel podľa znaleckého posudku po Staromestskej ulici 143 kilometrovou rýchlosťou. Napriek brzdeniu na zástavke Zochova zrazil viacero osôb ešte vyše 100 kilometrovou rýchlosťou. Vodičovi tesne po nehode namerali 1,6 promile alkoholu.

„Podľa toho, čo som videl, tam nie sú evidentné brzdné stopy. Ak si niekto v takom stave sadne za volant, tak sa niet čo čudovať, že môže stratiť kontrolu nad vozidlom a dopadne to takto tragicky,“ vyhlásil krátko po nehode vtedajší policajný prezident Štefan Hamran.  

Zmeny sľubovali politici už pred dvomi rokmi, doteraz sa nič nedialo

Bratislavský primátor upozorňuje, že cesta na Staromestskej svojimi parametrami navádza vodičov na rýchlu jazdu. Riešením má byť zúženie jazdných pruhov. „Zúženie jazdných pruhov je overený a účinný spôsob, ktorý opticky navádza vodičov a vodičky, aby jazdili pomalšie. Dôležité je, že počet jazdných pruhov zostáva rovnaký a samotné zúženie pruhov nemá vplyv na kapacitu ani priepustnosť samotnej komunikácie. Inými slovami, môžeme zlepšiť dodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti aj bez toho, aby sme tu akokoľvek zhoršili dopravu,“ dodal Vallo.


Zdroj: Google Maps

Politici pritom rôzne opatrenia sľubovali už tesne po tragédii. Nakoniec však ku zmenám dopravnej legislatívy, či vyšším sankciám nedisciplinovaných vodičov nedošlo. Zúženie jazdných pruhov Matúš Vallo avizoval už počas prvého výročia tragickej nehody.

Princíp je jednoduchý, ale v zahraničí overený a účinný. Užšie jazdné pruhy psychologicky navádzajú vodičky a vodičov, aby jazdili pomalšie práve na úsekoch, akým je Staromestská, kde priestorové pomery navádzajú na rýchlu jazdu,“ vyhlásil primátor v októbri 2023. 

Vallo tiež uvádza, že spolu s ďalšími samosprávami tlačia na vládu a parlament, aby bolo rýchlosť možné merať aj pomocou stacionárnych radarov. Ochota k tejto zmene sa však podľa Valla doteraz nenašla.

„Prosíme vás, aby ste v nasledujúcich dňoch venovali prejazdu Staromestskou zvýšenú pozornosť. Úprava značenia má zlepšiť bezpečnosť, každá zmena si však vyžaduje istú zmenu návykov a najmä v prvých dňoch po zmene aj viac pozornosti,“ apeluje na vodičov primátor hlavného mesta.


 



Odporúčané zo Slovenska

Najnovšie správy Bratislavský kraj