Minister dopravy Jozef Ráž ml. podporil zrušenie prémiových IC vlakov. Šéf rezortu vyhlásil, že IC vlaky budú plne nahradené expresnými vlakmi, ktoré podľa konečného návrhu nového grafikonu vlakovej dopravy majú medzi Bratislavou a Košicami premávať každú hodinu. Minister zároveň oznámil, že dva z týchto expresov budú mať cestovný čas kratší, ako doterajšie expresy.
„Večerný a ranný expres budú mať dojazdový čas pod 5 hodín,“ povedal Ráž na tlačovej konferencii Tieto vlaky budú mať len 10 zastávok namiesto súčasných 17. Minister zároveň oznámil, že expresné vlaky budú povinne miestenkové a budú mať vyššiu kapacitu, ako doterajšie IC vlaky. ZSSK neskôr spresnila, že povinne miestenkové budú len niektoré vozne druhej triedy expresov, nie všetky.
Kritika zrušenia IC vlakov mierila práve na zvýšenie cestovného času medzi Bratislavou a Košicami. Návrh na zrušenie prémiových vlakov kritizovali opozičné strany Progresívne Slovensko, SaS, či hnutie Slovensko. PS a Matoviče hnutie zároveň spustili verejné petície za zachovanie IC vlakov.
„Všade sa doba cestovania skracuje, len u nás ju chcú predĺžiť! …a to takmer o hodinu! Médiami obletela správa o tom, že naša vláda chce zrušiť InterCity vlaky medzi Bratislavou a Košicami. Vládna koalícia sa to snaží odôvodniť stratovosťou ICčok aj posilnením expresov Tatran. Vlaková doprava je v súčasnosti kostrou verejnej dopravy na Slovensku a malo by byť jednou z hlavných priorít štátu, aby sa toto spojenie skracovalo,“ vyhlásil poslanec PS Martin Dubéci.
Minister Ráž oponuje tým, že nových expresov bude jazdiť viac a vlaky, ktoré prevádzkuje štátny dopravca Železničná spoločnosť Slovensko, tak ponúknu cestujúcim vyšší komfort. Obsadenosť IC vlakov je podľa ministra veľmi nízka a ich prevádzka sa neoplatí.
„Na jeden IC vlak medzi Bratislavou a Košicami vychádza priemerne 46 cestujúcich, expresy priemerne prepravia 1000 ľudí. Namiesto súčasných 11 vlakov bude na tejto trase premávať 16 vlakov. Výsledkom budú menej preplnené vlaky a nárast počtu cestujúcich,“ vyhlásil minister dopravy.