Rušenie IC vlakov medzi Košicami a Bratislavou Slováci vo veľkom kritizujú. Opozícia spúšťa petíciu za ich zachovanie


Zrušenie IC vlakov medzi Košicami a Bratislavou Slováci kritizujú.

Foto: Rušenie IC vlakov medzi Košicami a Bratislavou Slováci vo veľkom kritizujú. Opozícia spúšťa petíciu za ich zachovanie Foto: Facebook/ZSSK

Železničná spoločnosť Slovensko predstavila návrh nového grafikovu vlakovej dopravy, z ktorého vyplýva zrušenie prémiových IC vlakov spájajúcich Košice s Bratislavou. Štátny dopravca ich chce nahradiť expresmi Tatran, ktoré by jazdili každú hodinu.

Zatiaľ čo cesta medzi dvomi najväčšími slovenskými mestami trvá súčasnými IC vlakmi približne 4 hodiny a 45 minút, samozrejme, za ideálnych podmienok a bez meškania, cesta novými expresnými vlakmi s pridanými zastávkami by mala trvať 5 hodín a 26 minút.

Dôvodom tejto zmeny má byť predovšetkým to, že IC vlaky sú stratové a ZSSK musí ich financovanie vykrývať z vlastných peňazí. Nový grafikon zatiaľ nie je oficiálne schválený a o osude IC vlakov definitívne rozhodne ministerstvo dopravy. „IC vlaky boli každoročne stratové a ich obsadenosť bola len na úrovni približne 50 percent. Ak voláme po tom, aby sa štát správal ako rozumný hospodár, je práve toto jeden z krokov, ako sa ním stať,“ uviedla pre Denník N hovorkyňa rezortu Petra Poláčiková.


Aj keď ministerstvo dopravy v tom má nateraz jasno, Slováci majú iný názor. „Najhoršie rozhodnutie za posledné dni,“ okomentoval Peter. Tu ideme stále späť, všetko, čo je dobré, sa ruší. Za posledné 30 roky sa nič nezmenilo k lepšiemu, len stále horšie,“ napísala Mária.

Vraciame sa späť na stromy. Zatiaľ čo naši susedia modernizujú trate, aby po nich mohli jazdiť rýchlovlaky, menia súpravy za nové, budujú medzinárodné koridory, u nás ideme opačným smerom. Ale hlavne, že sú vlaky zadarmo. To, že meškajú, horia, sú špinavé a preplnené, nikoho nezaujíma,“ reagovala Katarína.

To nemyslíte vážne. To je jediná pozitívna vec na železnici. IC vlaky. Tak pustite na trh opäť RegioJet ako kedysi alebo choďte k nemu na školenie, nech uvidíte, ako sa to robí. Vašim expresom som cestovala minulý týždeň, smrdel ako záchod v Carihrade,“ prispela do diskusie Dáša. „Už teraz boli v rýchliku plnky, čo bude potom? Ľudia budú asi na streche,“ zdôraznila Monika.


„Je to otrasné a hlúpe rozhodnutie. Budeme opäť sto rokov za opicami. Jediný priamy vlak Icečko smer z Wien, hbf do KE, ak sa zruší, tak des. Bol bez prestupov a pri dnešnej rekonštrukcii trati na slovenskej strane a elektrifikácii na rakúskej strane sa ním dalo v pohode dostať z KE do BA a Wien, hbf. Ak toto zrušia, tak otras a koniec železnice,“ rozhorčila sa Alena.

Najlepšia vec boli ICčka… Jediné, čo ma donútilo ísť z auta do vlaku, skrátilo mi to trasu Bratislava - Kysuce aj o hodinu… Veľká škoda,“ vyjadril svoje znepokojenie Ondrej. „Toto je cesta späť, do takého vlaku nesadnem, ak mi autom trvá cesta 4 hodiny a vlaku o hodinu viac,“ zhodnotil Dominik.

Vraj podľa nich neboli IC vlaky vyťažené, nechápem, necestovala som nimi každý deň, ale keď tak, stále iba IC vlakom a stále bol plne obsadený. Prečo sa vraciame 200 rokov pred náš letopočet? Prečo ľudia zo Slovenska nemôžu cestovať pohodlne a na úrovni, bez toho, aby rýchlik stal pri každej vŕbe? Najprv sa zrušili aspoň na trochu lepšej úrovni chliky súkromných českých dráh na Slovensku, ponechali ste nám IC vlaky na o trochu nižšej úrovni, teraz chcete zrušiť aj tie. Zdá sa, že pomaly budeme cestovať na voze ťahanom koňmi, kde to vlastne spejeme? pridala svoju úvahu Kvetka.


Opozičné strany spúšťajú petície

K búrlivej kritike zo strany verejnosti sa pridalo aj opozičné Progresívne Slovensko. Strana spúšťa petíciu za zachovanie IC vlakov a súčasne vyzýva ministra dopravy, aby ich likvidáciu stopol. „Všade sa doba cestovania skracuje, len u nás ju chcú predĺžiť! …a to takmer o hodinu! Médiami obletela správa o tom, že naša vláda chce zrušiť InterCity vlaky medzi Bratislavou a Košicami. Vládna koalícia sa to snaží odôvodniť stratovosťou ICčok aj posilnením expresov Tatran. Vlaková doprava je v súčasnosti kostrou verejnej dopravy na Slovensku a malo by byť jednou z hlavných priorít štátu, aby sa toto spojenie skracovalo,“ uviedol poslanec PS Martin Dubéci. 

Okrem petície za zachovanie IC vlakov plánuje opozičná strana túto tému otvoriť aj na rokovaní výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj národnej rady.

Petíciu za zrušenie IC vlakov spustí aj Hnutie Slovensko Igora Matoviča a diskutovať o tejto téme chce aj Kresťanskodemokratické hnutie. Poslanec KDH Igor Janckulík chce o téme hovoriť na rokovaní parlamentného výboru aj s generálnym riaditeľom ZSSK Petrom Helexom.

„V petícii vyzývame premiéra a ministra dopravy, aby okamžite situáciu vyriešili a nebrali ľuďom IC vlaky. Je voči ľuďom od premiéra a ministrov arogantné, ak si oni zvýšia platy o 5-tisíc eur mesačne, ale ľuďom zvyšujú dane a poplatky, no a teraz im navyše znižujú štandard cestovania, keď im berú obľúbené vlaky,“ uvádza Hnutie Slovensko v tlačovej správe.


Nie všetci však zrušenie prémiových vlakov vidia v negatívnom svetle. Myslím, že je to dobré rozhodnutie. Ako železničiar som rád, že za zrušením IC stojí hodinový takt rýchlikov a väčšie možnosti dopravy krížom cez republiku. Zas na druhej strane, som veľmi zvedavý, ako sa k tomu postaví vedenie a ako rozvrhnú grafikon a turnusy zamestnancov. Bojím sa že to opäť nezvládnu a dobré rozhodnutie zmenia na zlý sen pre cestujúcich a nočnú moru pre železničiarov,“ napísal Michal.

„Je to v poriadku. Zvýši sa frekvencia expresných vlakov, takže cestovanie na kratšie a stredné vzdialenosti bude komfortnejšie - častejšie spoje a tým pádom aj menej preplnené,“ naznačuje pozitívne zmeny ďalší komentujúci.

Chystá sa letecké spojenie

Avizovaná zmena v železničnej doprave prichádza v rovnakom čase ako plány na spustenie leteckej linky medzi Bratislavou a Košicami. Ministerstvo dopravy aktuálne vyhlásilo na jej prevádzkovanie verejnú súťaž. Zatiaľ nie je známe nielen to, kto bude medzi dvomi najväčšími slovenskými mestami lietať, ale ani prípadná cena leteniek. Ani to však niektorí nepovažujú za adekvátnu náhradu za zrušené vlaky: „Somarina. Do lietadla neviem vziať neobmedzený počet batožiny a vlak je lacnejší ako lietadlo, ale asi nám stúpnu platy od zavedenia leteckej linky, napísal pohoršene jeden z diskutujúcich.

„Je výsmechom, že táto správa prichádza po tom, ako ministerstvo dopravy ohlásilo, že by chcelo zaviesť štátom dotovanú leteckú linku medzi Bratislavou a Košicami. Zatiaľ čo bohatšia vrstva presadne do lietadiel, všetkým ostatným skomplikujme život predĺžením cesty z Košíc do Bratislavy o 45 minút,“ uzavrel opozičný poslanec Dubéci.



Prešov
Žilina
Banská Bystrica
Prešov
Nitra
Trnava
Trenčín
Banská Bystrica
Žilina
Nitra
Trnava
Trenčín
Košice
Košice