Štát chce postaviť novú železničnú stanicu v Stupave. Hlavná stanica ostane v Bratislave, čaká ju rekonštrukcia


Hlavná stanica ostane v Bratislave, v Stupave chce štát servisnú stanicu

Foto: Štát chce postaviť novú železničnú stanicu v Stupave. Hlavná stanica ostane v Bratislave, čaká ju rekonštrukcia Foto: FB ZSSK / FB ministerstvo dopravy

Minister dopravy Jozef Ráž ml. oficiálne potvrdil plán štátu postaviť novú železničnú stanicu v Stupave. Nepôjde však o novú hlavnú stanicu pre Bratislavu, ale o servisnú stanicu, kde bude prebiehať údržba, či otáčanie súprav. Stáť by tam mali aj rýchlovlaky smerujúca z Maďarska do Česka Súčasná hlavná stanica by sa podľa ministra sťahovať nemala a ostane na svojom mieste. Ešte v júni pritom Ráž spomínal úmysel súčasnú hlavnú stanicu presťahovať na iné miesto.

Nová stanica v Stupave by mala vyrásť na poli vedľa mesta v blízkosti trate spájajúcu Bratislavu s Kútmi a slúžiť by mala aj pre rýchlovlaky medzi Budapešťou, Viedňou a Prahou. Ide o projekt vysokorýchlostných tratí, ktorý podporuje Európska únia.

„V Stupave vyrastie nová stanica, bude to úplne nová stanica. Môžme ju začať volať pracovne ‚Bratislava západ.’ Bude mať pozitívny vplyv aj na hlavnú stanicu v Bratislave. V našom priestore hovoríme o napojení na Budapešť, Viedeň a Prahu. Vysokorýchlostné vlaky síce budú prechádzať hlavnou stanicou v Bratislave, ale končiť budú v Stupave. Táto varianta vyšla ako najvýhodnejšia,“ povedal minister Ráž vo videu na sociálnej sieti.


Na vysokorýchlostných tratiach (VRT) môžu vlaky premávať rýchlosťou vyššou ako 200 kilometrov za hodinu. Na Slovensku zatiaľ takáto trať neexistuje, najvyššia rýchlosť je na našich koľajach 160 km/h. Vybudovanie VRT by si vyžadovalo aj rekonštrukciu doterajších tratí na vyššiu rýchlosť, alebo vybudovanie nových železničných spojení.


„Trať vstúpi na Slovensko pri Rajke a pôjde cez Záhorie so Čiech. Od Rajky by pokračovali na Rusovce, Petržalku, pristavili most až na hlavnú stanicu. Rýchlovlaky pôjdu aj cez Bratislavu, avšak zastavia tam iba na krátky, najnutnejší čas na nástup a výstup cestujúcich. Ďalej budú pokračovať do Stupavy,“ priblížil Ráž.

Rýchlovlaky z Maďarska do Česka by teda stáli aj na súčasnej hlavnej stanici a potom by zrejme zastavovali aj novej stanici v Stupave. Tam by zrejme končili aj expresné vlaky a rýchliky v smere od Košíc, Žiliny, Zvolena a Nových Zámkov.

„Nová stanica Bratislava západ veľmi odľahčí aj hlavnú stanicu v Bratislave od technických prestávok, ktoré sú tam potrebné. Dostaneme sa tak k bratislavskej stanici, ktorá bude hlavná v zmysle údržby vlakov, v zmysle ich prehadzovania, upratovania. Nazvime to, že to bude hlavná servisná stanica. Bratislavská hlavná stanica bude krátkou zastávkou na nástup a výstup,“ tvrdí minister dopravy.

Ešte pred niekoľkými mesiacmi však boli plány úplne iné. Minister Ráž v júni spomínal presťahovanie súčasnej hlavnej stanice v rámci Bratislavy na iné miesto, výhľadovo pritom hovoril o troch možných lokalitách. Experti za najvýhodnejšieho kandidáta na novú hlavnú stanicu považovali súčasnú stanicu Bratislava Nové Mesto - tá by prešla rekonštrukciou. Nakoniec je všetko inak a rekonštruovať by sa podľa Ráža mala súčasná hlavná stanica.

„V krátkom čase bude vyhlásené verejné obstarávanie na štúdiu, hlavná stanica sa dočká rekonštrukcie. Súčasná hlavná stanica ostane hlavnou stanicou,“ vyhlásil na sociálnej sieti minister dopravy.

Zdroj: ZSSK



Odporúčané zo Slovenska

Najnovšie správy