Tieto rušne onedlho na slovenských koľajach neuvidíte. S Gorilami sa môžete rozlúčiť v železničnom múzeu na Rendezi


Rozlúčka so železničnými Gorilami

Foto: Tieto rušne onedlho na slovenských koľajach neuvidíte. S Gorilami sa môžete rozlúčiť v železničnom múzeu na Rendezi Foto: ZSSK

Legendárne rušne československej výroby radu 350 pomaly končia svoju takmer polstoročnú jazdu na slovenských železničných tratiach. Rušňovodiči, zamestnanci železníc, či fanúšikovia vlakov ich poznajú pod familiárnou prezývkou Gorila. Štátny železničný dopravca ZSSK v ktorého flotile dlhé roky Gorily slúžili totiž tieto rušne pomaly sťahuje z prevádzky. Oficiálna rozlúčka s elegantnými a výkonnými lokomotívami sa uskutoční v sobotu 12. októbra v železničnom múzeu Bratislava - východ.

Súčasťou podujatia bude jazda parného vlaku s Mazutkou, jazda mimoriadneho vlaku s retro Gorilou a mnoho iného. Na podujatí bude zahájený predaj 0 € bankovky s motívom 50. výročia zahájenia prevádzky rušňov radu ES 499.0 (dnes 350). Zároveň budú dva rušne pôvodného radu ES 499.0 slávnostne symbolicky odovzdané na ďalšie múzejné zachovanie, pričom pre zbierky nášho múzea je vytypovaný rušeň 350.018,“ oznámilo železničné múzeum na sociálnej sieti. Pre milovníkov železnice však pripravili aj bohatý sprievodný program vrátane komentovaných prehliadok múzea, výstavy modelových koľajísk, alebo atrakcií pre deti.


Gorily jazdili 160 už pred desiatkami rokov

Rušne radu 350 písali železničné dejiny nielen na Slovensku, ale aj v susednom Česku. Za 50 rokov prevádzky odjazdili milióny kilometrov a na rýchlikoch prepravili množstvo cestujúcich.

„Rušne Gorila so svojou maximálnou rýchlosťou 160 km/h patrili k priekopníkom medzinárodnej dopravy na linke Budapešť – Bratislava – Praha a vnútroštátnych vlakov kategórie InterCity na linke Bratislava – Košice. Avšak ich technický a bezpečnostný koncept už nedokáže konkurovať súčasným štandardom, náročná údržba a zastarané systémy dnes výrazne ovplyvňujú ich prevádzku. Postupné vyraďovanie týchto historických vozidiel je preto nevyhnutným krokom k omladeniu vozidlového parku ZSSK,“ uviedol dopravca.


Gorily však nezmiznú zo slovenských koľají naraz. Sťahovať z prevádzky ich budú postupne až do roku 2027. Nakoľko tieto lokomotívy vyrábali v Škode Plzeň v rokoch 1973 až 1975, odjazdia si viac ako 50 rokov. ZSSK plánuje tieto stroje nahrádzať modernými rušňami Siemens - Vectron, ktorých 15 kusov si prenajme.