Krajina fejkov? Na záberoch miliónovej kampane o slovenských regiónoch je Rusko. Raši prikázal spot stiahnuť


Ministerstvo si pri reklamnej kampani pomohlo zábermi z fotobanky

Foto: Krajina fejkov? Na záberoch miliónovej kampane o slovenských regiónoch je Rusko. Raši prikázal spot stiahnuť
Foto: FB Richard Raši / Linkedln Andrej Kmeťo

Vláda má na krku ďalší škandál s používaním fotiek a materiálov, ktoré síce vydáva za slovenské, ale vznikli niekde úplne inde. Po „slovenských“ ľudových vzoroch, ktoré vznikli v Poľsku na nových pasoch, podobne predstavuje Slovensko aj ministerstvo investícií a regionálneho rozvoja. V reklamných spotoch o výhodách eurofondov použilo zábery, ktoré vznikli v Rusku. A na internete sa dajú kúpiť za pár eur, aj napriek tomu, že na kampaň údajne išli milióny.


Na reklamnú kampaň „Program Slovensko“ upozornil Andrej Kmeťo z reklamnej agentúry Ideas & Innovations. Zábery, ktoré majú v reklame predstaviť Slovensko podľa neho vznikli v Rusku a sú za poplatok dostupné v databáze fotiek, videí, či grafických doplnkov.

.„Som absolútny fanúšik hovorenia o pozitívach, ktoré z toho máme! Štyri spoty hovoria o Slovensku ako o krásnej krajine na život. No až tak to nevyšlo. Ako mali u Mečiara bilbordy ,Krajina nášho srdca’ so Švajčiarskom a dorobeným Kriváňom, tak majú u Rašiho ,Krajinu, kde sa staráme o regióny,’ so zábermi z Ruska,“ napísal Kmeťo na sociálnej sieti.

Reklamný spot  zverejnilo ministerstvo na sociálnej sieti. Kampaň, ktorá prezentuje pozitívny prínos eurofondov na zlepšenie kvality života v slovenských regiónoch, pobeží vo verejnoprávnych a súkromných médiách 12 týždňov, uvádza ministerstvo investícií a regionálneho rozvoja, ktoré vedie Richard Raši zo Smeru. 


Andrej Kmeťo zároveň zverejnil aj zábery, ktoré ministerstvo v spote vydáva za Slovensko, v skutočnosti však ide o Rusko. K dispozícii sú vo fotobanke za 45 eur.

Andrej Kmeťo


„Švajčiarsko sa ešte dá odpustiť s tabuľkou čokolády v ústach, ale z Ruska s jeho vojnou v susednom regióne je nechuť. Viem, robiť spoty nie je ľahké. Celkovo sa mi páčia, hoci veľké očakávania som na ne nemal a footage zábery určite aj niečo ušetrili,“ dodáva odborník na reklamu.

Celá kampaň podľa neho štát stojí 4 milióny eur. To, že použili zábery z fotobanky, ktoré navyše nemajú so Slovenskom nič spoločné označil za amatérčinu.

„Tento fakt nevyšiel, lebo namiesto slovenského regiónu je z Ruska. O niektorých ďalších pochybujem tiež. V porovnaní s budgetom kampane to je žiaľ amatérčina. Zo Slovenska mi je smutno, ale nevzdávam to, stále si myslím, že je skvelé. No pre niekoho je žiaľ ,skvelšie,“ dodal Kmeťo.

Ministerstvo napokon spot so zábermi z Ruska stiahne a agentúra ho musí prepracovať. 

O každej dobrej kampani sa hovorí a ani táto nie je výnimkou. V jednom zo štyroch spotov dodávateľská agentúra použila záber z fotobanky, ktorý mohol vzniknúť mimo Slovenska, čím porušila zadanie. Preto sme tento spot z kampane stiahli a agentúra ho musí prepracovať. Zároveň ďakujeme bývalému zamestnancovi, že nás na záber nepochádzajúci zo Slovenska upozornil, odpovedal na našu otázku odbor komunikácie rezortu.

Na reklamné spoty z dielne Rašiho ministerstva už reagovala aj bývalá ministerka Veronika Remišová. Zrejme u Rašiho viac myslia na kšefty, ako na profesionálnu prácu. Na propagáciu rozvoja slovenských regiónov si Richard Raši vybral zábery, ktoré natočil v roku 2021 Viktor Fedorov v Rusku, čo je mimoriadny trapas, kritizuje svojho nástupcu v ministerskom kresle na sociálnej sieti.




Najnovšie zo Slovenska

Najnovšie v Bratislavskom kraji