Bratislava síce robí pokroky v budovaní infraštruktúry pre cyklodopravu, no mnohí cyklisti stále radšej jazdia po chodníkoch než po cyklotrasách. Používateľ sociálneho média Matúš upozornil, že sa to deje na nábreží, hoci neďaleko sa nachádza toľko diskutovaná a kontroverzná cyklocesta.
Diskutujúci sa domnievajú, že pravdepodobne nejde o Bratislavčanov. „Myslím si, že sú to turisti, ktorí prišli loďou. Už viackrát som tu videl kotviť lode naložené presne takýmto typom bicyklov, ktoré požičiavajú výletníkom,“ ozrejmil Jaro.
Keďže turisti nevedia o neďalekej cyklotrase, môže byť pochopiteľné, že po nej nejazdia. Lenže po chodníku jazdia aj obyvatelia Bratislavy. Hovoria, že sa vďaka tomu môžu kochať výhľadom na Dunaj, pričom nemusia jazdiť popri autách a dýchať výfukové plyny.
Nejde však len o kvalitu vzduchu, ale aj jeho teplotu. Hovoria, že popri rieke je vzduch chladnejší, ako na cyklotrase pri asfaltovej ceste pre motorové vozidlá. Spomínajú aj skutočnosť, že pri jazde vedľa áut a autobusov sa necítia bezpečne.
Lenže ani chodci sa necítia bezpečne, keď okolo nich jazdia cyklisti. „Namiesto prechádzky, aby človek striehol ako orol, kedy a odkiaľ vám dieťa trafí niekto na kolobežke alebo bicykli,“ napísala Nika s tým, že cyklisti nepoužívajú zvukový signál.
Cyklocesta na Vajanského nábreží je dlhodobo kontroverzná téma. Vášne vyvoláva ako u vodičov a cyklistov, tak aj u chodcov. Zrejme najdiskutovanejším aspektom je bezpečnosť, keďže v minulosti tu došlo k zrážke cyklistu a autobusu.
Tento incident sa odohral 12. januára, pričom vodič autobusu mal zadnou časťou vodiča zachytiť cyklistu, o čom informoval portál tvnoviny.sk. Z tohto dôvodu magistrát prisľúbil, že cyklopruh prerobia, aby podobnej situácii predišli v budúcnosti.
Lenže cyklotrasa nenahnevala len bežných občanov, ale aj poslancov. Najaktívnejší v tejto téme boli Ján Mažgút a Erik Kaliňák (obaja SMER-SD). „Vaša neschopnosť nás stojí strašne veľa peňazí! Čoho dôkazom je aj toto miesto,“ odkázal ešte v máji poslanec Ján Mažgút primátorovi Bratislavy Matúšovi Vallovi cez sociálne médium.
Témy sa neskôr ujalo aj ministerstvo dopravy pod vedením Jozefa Ráža mladšieho. Portál Bratislavak.sk v júni informoval o prijatí novely cestného zákona poslancami, pričom má oslabiť kompetencie obcí a miest, a naopak posilniť právomoci rezortu dopravy.
Mesto sa však voči kritike odvoláva na to, že ide o najnavštevovanejšiu cyklotrasu v Bratislave. V apríli uskutočnili sčítanie a zverejnili výsledky. „Napríklad v túto nedeľu sme na tomto úseku zaznamenali 2212 cykloprejazdov obojsmerne, v sobotu 1931. Cyklopruhy sú však využívané aj počas pracovných dní, napríklad minulý utorok to bolo 1646 cykloprejazdov, alebo vo štvrtok 1334,“ ozrejmilo mesto v príspevku.
Aj tentokrát sme oslovili magistrát ohľadom kontroverzného cyklopruhu. Opýtali sme sa, či mesto eviduje, že turisti z lodí používajú radšej chodník popri Dunaji než cyklotrasu Vajanské nábrežie. Takisto nás zaujímalo, ako chce mesto túto situáciu riešiť.
„Na mieste sú okrem riadneho dopravného značenia aj informačné tabule. Mestská polícia tu zároveň opakovane robila kontroly zamerané práve na dodržiavanie zákazu pohybu cyklistov v tomto úseku chodníka a v kontrolách bude pokračovať,“ odpovedal na otázky portálu Bratislavak.sk hovorca mesta Peter Bubla.