Nastúpite do vozidla bratislavskej MHD a nefunguje ani jeden označovač cestovných lístkov? Ak sa v autobuse, električke, či trolejbuse vozíte na klasické papierové lístky, netešte sa, že pocestujete zadarmo a lístok využijete pri ďalšej ceste. Dopravný podnik totiž jasne odkazuje: ak nefunguje ani jeden označovač, treba to oznámiť vodičovi a ten môže vozidlo odstaviť až do zabezpečenia opravy. Všetci cestujúci by tak mali čakať na náhradný spoj a v ňom si riadne cestovný lístok označiť.
„Celý bus… tým pádom zadarmo,“ potešil sa vlastnej skúsenosti s nefunkčnými označovačmi Peter, ktorý momentku z bratislavskej MHD zverejnil na sociálnej sieti.
Jeho nadšenie však rýchlo schladili diskutujúci pod fotografiou označovača. „Do vozidla máš nastúpiť s platným lístkom, pripadne si ho pri nástupe označiť. Ak však z technických príčin je porucha v systéme, označenie nie je vyžadované, ale preukázať sa lístkom (neoznačeným) musíš. Či to len budeš behať z vozu do vozu a hľadať kde nejdú označovače v domnienke, že nepotrebuješ vtedy absolútne nič?“, ozval sa čitateľ Tomáš.
Ďalší v takom prípade odporúčali nákup cestovného lístka cez sms správu, alebo aplikáciu v mobilnom telefóne. To sa však týka samozrejme len tých, ktorí telefón používajú a majú tak možnosť si cezeň lístok kúpiť. Dopravný poriadok povinnosť zaobstarať si lístok cez mobilný telefón v prípade nefunkčných označovačov nepozná.
So správnym výkladom riešenia tejto situácie prišiel čitateľ Rudolf: „Treba nahlásiť vodičovi, ale to zas vysadí celý bus.“
Rudolf má stopercentnú pravdu. Práve takýto postup, teda oznámenie poruchy vodičovi, odporúča aj Dopravný podnik Bratislava.
„Ak príde k situácii, že vo vozidle pri nástupe alebo počas jazdy nefunguje žiadny označovač cestovných lístkov, cestujúci by mal vo vlastnom záujme po príchode do nasledujúcej zastávky informovať vodiča a v prípade prepravnej kontroly bezodkladne upozorniť aj revízora. Vodič následne kontaktuje dispečing, ktorý zabezpečí opravu respektíve výmenu označovača alebo vozidla,“ odpovedal na našu otázku hovorca DPB Jozef Vozár.
V praxi by to znamenalo výmenu vozidla s poškodenými označovačmi za nový autobus, električku, alebo trolejbus. Vodič s vozidlom príde normálne na konečnú, kde bude poruchu riešiť. Ak by sa to nepodarilo, dispečing dopravného podniku by do premávky poslal ďalšie vozidlo.
Dopravný podnik zároveň pripomína, že vodiči pri nástupe do služby preverujú technický stav vozidla, a to aj skúškou informačného systému vrátane označovačov cestovných lístkov. Ak poruchu označovačov zistia už v depe, do výpravy zaradia náhradné vozidlo.