Otvárací ceremonál letnej olympiády v Paríži vyvolal na Slovensku poriadne vášne. Veľkú diskusiu otvorilo predovšetkým stvárnenie tzv. poslednej večere Ježiša Krista s mučeníkmi. Výjav, ktorý svojim obrazom spopularizoval predovšetkým slávny umelec Leonardo da Vinci, totiž v Paríži stvárnili takzvaní drag queens, či transgenderová modelka. Organizátori tvrdia, že tým chceli demonštrovať rozmanitosť a toleranciu, napriek tomu sa však ospravedlnili katolíckej cirkvi a všetkým, ktorých sa výjav dotkol.
„Otvárací ceremoniál sa snažil osláviť toleranciu v spoločnosti. Sme presvedčení, že sa nám to podarilo naplniť. Ak to niekoho urazilo, je nám to hlboko ľúto,“ cituje slová hovorkyne organizačného výbrou olympiády Anne Descampsovej Postoj.
Samotného Ježiša Krista stvárnila výrazne oblečená žena a prítomný bol aj starogrécky boh vína Dionýzos. Proti tomuto stvárneniu poslednej večere sa vyslovili niektorí predstavitelia katolíckej cirkvi a témy sa chytili aj politici.
Minister životného prostredia Tomáš Taraba ceremoniál označil za progresívne politické divadlo. „Preto som sa rozhodol, že sa záverečného ceremoniálu nezúčastním,“ napísal Taraba na sociálnej sieti, ktorý mal údajne Slovensko na ukončení hier zastupovať. Taraba sa nezmienil o tom, prečo mal do Paríža cestovať on a nie minister športu Dušan Keketi, ktorý má štátnu reprezentáciu v športe priamo v popise práce.
Výhrady k stvárneniu slávneho obrazu Leonarda da Vinci na otvorení olympiády tlmočilo aj Kresťanskodemokratické hnutie. Predseda hnutia Milan Majerský napísal, že išlo o zosmiešnenie jedného z najdominantnejších symbolov kresťanstva.
„Vnímame a rozumieme umeleckým princípom akejkoľvek tvorby vrátane humoru a nadsázky či paródie v snahe zaujať, ohúriť, vyvolať silné emócie. Ale všimli sme si tiež, že tieto princípy boli zamerané iba na kresťanov. Boli nielen prekročením dobrého vkusu, ale aj, žiaľ, zosmiešnením jedného z najdominantnejších symbolov kresťanstva – Poslednej večere, sebaobetovania Ježiša Krista. A možno je namieste aj otázka, čo by na to povedal samotný autor ikonického obrazu Leondardo da Vinci…“ oznámil Majerský na sociálnej sieti.
Naopak Progresívne Slovensko prostredníctvom poslankyne Natálie Nash ocenilo to, že na olympiáde štartuje približne rovnaký počet mužov a žien, čo je krokom k naplneniu rodovej rovnosti aj v športe.
„Dnes máme na olympiáde rovnaký počet športovcov a športovkýň. Napriek tomuto úžasnému a symbolickému míľniku je cesta k rodovej rovnosti ešte dlhá. Keď sa totiž pozrieme mimo športovísk a “za oponu” olympiády, odhalí sa nám realita rovnosti v športe - muži stále dominujú na trénerských pozíciách, v realizačných tímoch, medzi športovými novinármi*kami, medzi zástupcami*kyňami športových organizácií, na líderských pozíciách,“ napísala poslankyňa na sociálnej sieti.
V súčasnosti je v Európe a Severnej Amerike dominantné zobrazenie Ježiša Krista ako muža európskeho vzhľadu, s dlhými hnedými, alebo dokonca blond vlasmi a často modrými očami. Podľa vedcov však takto skutočný Ježiš nemohol vyzerať v žiadnom prípade. Ide o stredoveké stvárnenie, kedy bolo bežné Ježiša Krista zobrazovať ako človeka z danej geografickej oblasti. Portál agapeslovensko.sk píše o pravdepodobnom skutočnom výzore podrobnosti na základe výskumu vedkyne Joan Taylorovej:
„Vo svojom výskume prišla k záveru, že priemerný muž v Ježišovej dobe bol vysoký približne 1,70 metra. Ľudia v Izraeli a Egypte mali zvyčajne hnedé oči, čierne vlasy a olivovo-hnedú pokožku. Usúdila to na základe archeologických nálezov, historických textov a vyobrazení ľudí z tohto obdobia. Muži v Izraeli zvyčajne nosili vlasy a brady ostrihané nakrátko a starostlivo si ich česali. Pravdepodobne sa tak snažili znížiť riziko výskytu vší, čo bol v tom čase pomerne veľký problém. Profesorka predpokladá, že Ježiš to robil podobne,“ uvádza portál.
Vyobrazenie Ježiša Krista sa aj v súčasnosti líši podľa kultúry, či geografickej oblasti. V Ázii je často odetý do tamojšieho tradičného odevu a jeho rysy pripomínajú ľudí z Japonska, Indie či Číny.