Bratislavčania chcú naspäť električku na Štefánikovej. Ale nie všetci. Na sociálnom médiu diskutujú o tom, či by sa tam električka mohla vrátiť a aké problémy by ju sprevádzali. Jej návrat iniciovalo ešte v roku 2012 neformálne združenie Tram Štefániková. Od nápadu sa však upustilo, pre nedostatočný záujem.
„Chceme naspäť električky na Štefánikovú. Pokojne cez most až na novú konečnú v Petržalke,“ napísal Alan, pod ktorého príspevkom vznikla diskusia.
Pre návrat električky však podľa neho nie je vôľa a dnes sa tento nápad dá považovať skôr za utópiu. „Pokým nie je severná tangenta a ďalšie kľúčové stavby, ktoré by z okraja centra odviedli tranzitnú dopravu, tak môžeme snívať ďalej,“ vysvetľuje s tým, že doprave by uškodilo aj snívanie o bratislavskom metre.
„Ono celkovo, to snívanie o metre uživilo pomaly dve generácie projektantov, provizórium stálo asi toľko, koľko by mohla stáť nejaká električková trať (napr. hrubá stavba stanice na dnešnom Muchovom nám. bola krátko po výstavbe odpálená) a osobne si myslím že celé toto snívanie ťažko uškodilo rozvoju bratislavskej MHD za uplynulé dekády,“ myslí si Alan.
O električke na Štefánikovej sa v roku 2012 dokonca realizovala štúdia, ktorá navrhovala obnoviť trať z Hurbanovho námestia cez Suché mýto, Hodžovo námestie, Štefánikovú ulicu až na Hlavnú stanicu. Táto trať zanikla v roku 1979 a nahradiť ju malo metro.
Návrh, ktorý predložilo združenie Tram Štefániková magistrátu v roku 2012 rátal s tým, že popri trati vzniknú aj pešie koridory a cyklotrasa. „Pešie koridory sú navrhované čo najpriamejšie a vzniká viacero nových cyklociest - na Námestí Franza Liszta na oboch stranách, na Štefanovičovej ulici a Hodžovom námestí s napojením na historické centrum,” povedal vtedy líder združenia Erik Žiak
Zanikla by tak časť parkovacích miest, ale štúdia zas naopak ukázala, že ani pri 20 % zvýšení dopravnej záťaže by nemalo dôjsť ku kolapsu dopravy.
S nápadom električky na Štefánikovej nesúhlasí Andrej. „Keby jazdila po Štefánikovej, kam by sme dali tie autá? Lebo jazdili by len v jednom pruhu. Máš nápad, ako odkloniť dopravný tranzit? A nejde mi do hlavy, ako mesto môže považovať električku za nosný dopravný systém, keď stojí na každej križovatke, semafóre, na každej zastávke, má kolíziu na povrchu s chodcami, vozidlami? Mesto má veľmi vzdialenú predstavu od toho, ako by mal nosný dopravný systém vyzerať,“ objasňuje.
Matúš si zas myslí, že by bolo lepšie riešenie, ak by električka prichádzala smerom z Námestia SNP. „Skôr z SNPčka či Obchodnej cez Suché Myto to potiahnuť na Štefánikovú ako po Zochovej. Ale áno, ja by som bol tiež za, tam sa vyslovene pýta, no obávam sa, že pred Severnou Tangentou to nebude,“ hovorí.