Sťažnosti niektorých cestujúcich na nefunkčnú, alebo vypnutú klimatizáciu vo vozidlách bratislavskej MHD nemajú konca-kraja. Problém s vysokými teplotami v autobusoch, električkách a trolejbusoch má však aj druhú stránku mince. Tou je otváranie okien cestujúcimi aj keď klimatizácia vo vozidle beží na plný výkon. Klíma sa v takom prípade míňa účinkom a beží vlastne naprázdno. Jedného z vodičov MHD v hlavnom meste to už dopálilo natoľko, že klimatizáciu vypol a nezodpovedných cestujúcich sa nechal variť vo vlastnej šťave.
„Nemenovaná linka pred pár minútami. Tri krát počas služby som vstal a šiel zavrieť okná, pretože som mal zapnutú klímu ktorá síce nestíhala, ale hlavne v zadnej časti vozu ju bolo cítiť. Inak je pri motore teplotné peklo. Keď mi však pánko ktorý práve nastúpil opäť otvoril okno, rezignoval som a vypol klimatizáciu. Všetci budeme spokojní. Mne sa nebude voz prehrievať a cestujúci neprechladnú,“ zveril sa frustrovaný vodič čiateľom známej skupiny špecializujúcej sa na problémy mestskej dopravy v hlavnom meste.
Odozva na seba nenechala dlho čakať. „Do kelu. Takého cestujúceho by som vyhodila. V týchto horúčavách otvára okná. A druhí sa majú uvariť? Najlepšie bude, keď len šofér bude môcť otvárať a zatvárať okná z kabíny,“ napísala rozhorčená Darina v diskusii. Ozval sa však aj Denis, ktorý upozornil na to, že klimatizácia nestíhala a tak je vlastne jedno, či cestujúci okná otvoria, alebo nie:
„Veď si si sám odpovedal. Ak by tá klíma stíhala, tak neotvárajú stále okná. Mnoho vozov, akoby bolo dimenzovaných len do 30 stupňov a akonáhle to teploty prekročia, tak sú vybavené. Keď jazdím s klímou, ktorá pekne stíha, tak len veľmi výnimočne niekto otvorí okno,“ napísal v diskusii Denis, ktorý je možno tiež vodičom MHD.
Podľa Matúša sú však na vine stále vodiči, ktorí vraj klimatizáciu naschvál nepúšťajú. „Aj tak 80 percent šoférov nemá klímu zapnutú nikdy. Včera som prešiel Petržalku skrz naskrz, v jednej osemdesiatosmičke išla klíma tak, že aj tak tam bolo teplo. Spoľahlivo púšťajú klimatizáciu iba vodiči trolejbusov, električiek, alebo najnovších kĺbových autobusov.“
Na linky nasadzujeme výhradne klimatizované autobusy a trolejbusy, reagoval na našu otázku dopravný podnik. V prípade električiek je klímou vybavených približne 40 percent vozidiel a tak sa na bratislavské koľaje dostanú aj tie, ktoré klímu nemajú. Zapnutú klimatizáciu tiež preverujú náhodnými kontrolami.
Ak napriek zapnutej klimatizácii niekto vo vozidle otvorí okno, prispieva tak k zvyšovaniu teploty. MHD je však špecifická aj častým otváraním dverí na zastávkach, čo taktiež nemá na klímu vo vozidle priaznivý vplyv.
„Vychladený vzduch preto z vozidla ľahko uniká. K tomuto neduhu neraz prispievajú aj sami cestujúci a to otváraním okien napriek upozorneniam a funkčnej klimatizácii. Často stačí 1-2 otvorené okná a klimatizačná jednotka už interiér nedokáže plne chladiť. Naši vodiči sú inštruovaní, aby v takýchto prípadoch na konečných zastávkach okná vždy opäť pozatvárali, avšak v prípade veľmi vysokých teplôt istý čas trvá, kým sa interiér vozidla opätovne vychladí,“ povedal pre Bratislavak.sk vedúci odboru marketingu a komunikácie DPB Boris Reichel.
Počas extrémnych teplôt však dochádza aj k poruchám klimatizácie, dopravný podnik sa ich však podľa Borisa Reichela snaží obmedziť na minimum. „Proces opravy s ohľadom na nutnosť diagnostiky poruchy, výmeny agregátu a doplnenia chladiaceho média štandardne trvá niekoľko hodín. V prípade závažných porúch aj dní, avšak naši kolegovia sa snažia tieto poruchy odstrániť čo v najkratšom možnom čase.“