Globálna IT katastrofa zasiahla nemocnice, letiská, prístavy, železnice, banky ale aj vysielanie televízií vo viacerých krajinách sveta. Veľké problémy hlásia z Nemecka, Británie, Francúzska, Španielska, Turecka, ale aj Austrálie, USA či Česka. IT kalamita pravdepodobne vypukla v súvislosti s problémami operačného systému Microsoft. Kým svetová doprava zažíva kolaps, na Slovensku zatiaľ problémy hlásené nie sú. Výnimkou je bratislavské letisko, kde cestujúcich spoločnosti Ryanair odbavia ručne.
„Odbavovací systém Letiska M. R. Štefánika je plne funkčný a lety sú vybavované podľa platného letového poriadku. Zaznamenali sme však výpadok odbavovacieho systému dopravcu Ryanair. O výpadku informuje dopravca priamo na svojich sociálnych sieťach, viď nižšie. Počas dnešného dňa máme naplánované 3 odlety dopravcu Ryanair - do Milána, Dalamanu v Turecku a do Dublinu. Ak bude problém pretrvávať, cestujúcich týchto letov odbavíme manuálne,“ oznámilo Letisko M. R. Štefánika.
Lety z Bratislavy zatiaľ meškajú len minimálne. Lietadlo do Antalye 25 minút, ďalšie do tej istej destinácie 50 minút. Problém zrejme nastal pri lete spoločnosti Smartwings z Turecka do Bratislavy, podľa aktuálnych údajov malo mať lietadlo z Antalye prílet o 11.00, očakáva sa však o 13.36. Nie je však známe, či ide o meškanie spôsobené výpadkom IT sietí.
V Košiciach väčšinu letov odbavujú štandardným spôsobom. „Radi by sme ubezpečili všetkých cestujúcich, že vybavovanie charterových letov i pravidelných letov spoločností Austrian Airlines, LOT Polish Airlines a SWISS prebieha na letisku Košice štandardným spôsobom a nie je nijako obmedzené,“ oznámilo letisko v druhom najväčšom slovenskom meste na sociálnej sieti.
Cestujúcich spoločností Ryanair a Wizzair v Košiciach odbavili alternatívnym spôsobom, prosia však, aby sa cestujúci dostavili na letisko s dostatočným časovým predstihom, najlepšie dve hodiny pred letom.
Omnoho horšia je situácia na letisku vo Viedni. Letisko na sociálnej sieti informovalo, že kvôli výpadku IT sietí môže dochádzať k veľkým meškaniam. Problémy majú spoločnosti Wizzair, Ryanair, Eurowings a Turkish Airlines, ktorých lety vo Viedni odbavujú ručne.
Asi najhoršia situácia je v Spojených štátoch amerických, kde tamojšie aerolínie požiadali federálny letecký úrad o pozastavenie všetkých letov.
Kým v iných krajinách výpadok okrem dopravných sietí ovplyvnil fungovanie nemocníc, bánk, poisťovní, či technologických spoločností, na Slovensku zatiaľ výrazné problémy hlásené nie sú.
Výnimkou je spoločnosť Telekom, ktorej systémy „nie sú plne dostupné pre prijímanie požiadaviek zákazníkov na predajniach, kontaktných linkách či aktivácie nových služieb. Situáciu riešime od skorých ranných hodín, hľadáme alternatívne riešenia a IT systémy sa postupne stabilizujú.“ Spoločnosť však uisťuje zákazníkov, že môžu ďalej využívať jej služby.
Spoločnosť Allianz čelí výpadku call centra a asistenčných a webových služieb. „Naše call centrum a webové služby sú aktuálne nedostupné. Agentúrne kancelárie a Allianz centrá budu z tohto dôvodu od 12:00 v piatok 19.07.2024 zatvorené. Globálny výpadok IT systémov sa týka aj našej asistenčnej služby. Ospravedlňujeme sa za prípadné komplikácie a ďakujeme za pochopenie,“ oznámila spoločnosť na sociálnej sieti.
Problémy podľa ministerstva hospodárstva nemajú elektrárne, energetické spoločnosti, či kritická infraštruktúra. Výpadok IT sietí sa ich nedotkol.
„Podľa informácií Ministerstva hospodárstva SR kľúčové spoločnosti kritickej infraštruktúry v pôsobnosti rezortu hospodárstva neboli zasiahnuté celosvetovým výpadkom serverov a výpočtovej techniky.
Elektrárne, distribučné spoločnosti a aj SPP tak fungujú bez prevádzkových obmedzení,“ oznámil rezort na sociálnej sieti.