Obchod na Nivách údajne nevydáva bločky. Od zákazníkov majú pýtať telefónne číslo, aby im doklad poslali


Obchod na Nivách pýta telefónne číslo zákazníkov, aby im poslal blok

Foto: Obchod na Nivách údajne nevydáva bločky. Od zákazníkov majú pýtať telefónne číslo, aby im doklad poslali
Foto: unsplash.com

Musia obchody vydávať zákazníkom fyzické bločky, alebo stačí len elektronický doklad? Prevádzka obchodu s oblečením na bratislavských Nivách najnovšie nevydáva zákazníkom pokladničné bločky. Zamestnanci zákazníkom mali povedať, že ich vydávajú iba elektronicky

„Včera som kupoval tieto šortky v bratislavskom obchodnom centre Nivy. Nedali mi ale doklad o zaplatení. Zdôvodnili to tým, že bločky dávajú už iba elektronicky. Vyžiadali si odo mňa číslo telefónu, aby mi ho poslali SMS-kou,“ uviedol jeden zo zákazníkov. 

Vypíšu ho ručne?

Komentujúca Nelly tvrdí, že ak nemajú na kase tlačiareň, mali doklad vypísať ručne. „Vo Švédsku normálna vec, že sa pýtajú, ako chcete doklad. Keď z nejakých príčin nemôžem vytlačiť bloček a oni chcú papierový, som povinná vypísať ho,“ napísala. 

Jazmína však upozorňuje na to, že to, ako zákazník pokladničný doklad dostane závisí od kupujúceho. „Tento doklad môže byť vytlačený alebo elektronicky zaslaný na e-mail, ak s tým kupujúci súhlasí. Povinnosť vytlačiť bloček alebo poslať na e-mail závisí na dohode medzi predávajúcim a kupujúcim. Ak kupujúci vyjadrí súhlas s elektronickou formou dokladu, predávajúci môže poslať bloček e-mailom,“ vysvetľuje. 

Zákon nie je jasný

Čo hovorí zákon o ochrane spotrebiteľa? Je pravda, že predávajúci je povinný zákazníkovi vydať doklad o kúpe a poskytnutí služby. Doklad musí obsahovať obchodné meno a sídlo predávajúceho, prípadne miesto podnikania fyzickej osoby, adresu prevádzkarne, dátum predaja, názov a množstvo výrobku alebo druh služby, cenu jednotlivého výrobku alebo služby a celkovú cenu, ktorú spotrebiteľ zaplatil. V zákone sa však neuvádza, akou formou by mal byť doklad poskytnutý

„Mňa by zaujímalo, že keby niekto nemá mobil a email, že čo by spravili? Aj keď v dnešnej dobe je to asi nemožne, ale možno tak niekto žije,“ hovorí Ivana. Na stranu ekológie sa však stavia Zuzana. Väčšina papierových bločkov podľa nej aj tak skončí v koši a krok obchodu víta. 

„Týmto krokom aktívne prispejeme k znižovaniu odpadu, keďže papier spolu s plastmi je jedna z jeho najčastejších zložiek,“ dodáva. Na počínanie obchodu na Nivách sme sa pýtali aj Slovenskej obchodnej inšpekcie. Potvrdila naše zistenie, že zákon formu pokladničného dokladu nešpecifikuje. 

Čo hovorí inšpekcia

„Pre účely zákona o ochrane spotrebiteľa nie je rozhodujúca podoba alebo forma tohto potvrdenia, cieľom je len zabezpečiť, aby spotrebiteľ dostal takéto potvrdenie (t.j. v danom prípade je Slovenská obchodná inšpekcia oprávnená vykonať kontrolu len vo vzťahu k prevereniu skutočnosti, či bolo potvrdenie o úhrade ceny zo strany obchodníka spotrebiteľovi odovzdané),“ povedala inšpekcia pre Bratislavak.sk.

Zároveň však upozorňuje na to, že ak podnikateľ používa elektronickú registračnú pokladnicu alebo e-kasu, po zaevidovaní tržby je povinný kupujúcemu odovzdať doklad hneď po jeho vytlačení. „Pokladničný doklad vyhotovený pokladnicou e-kasa klient môže podnikateľ kupujúcemu zaslať alebo sprístupniť v elektronickej podobe, ak s tým kupujúci súhlasí a ak o to požiada pred vytlačením pokladničného dokladu, a podnikateľ pokladničný doklad nevytlačí,“ dodáva inšpekcia.

Dohľad nad dodržiavaním týchto povinností však Slovenská obchodná inšpekcia nekontroluje. Elektronické doklady má na starosti daňový a colný úrad, náš podnet bol preto postúpený na ďalšie skúmanie práve im. 




Najnovšie zo Slovenska

Najnovšie v Bratislavskom kraji