Minister Ráž chce novú hlavnú železničnú stanicu v Bratislave, v hre sú 3 lokality. Nereálne, reaguje expert


Foto: Minister Ráž chce novú hlavnú železničnú stanicu v Bratislave, v hre sú 3 lokality. Nereálne, reaguje expert Foto: ŽSR / FB ministerstvo dopravy

Bude mať Bratislava do roku 2030 novú hlavnú železničnú stanicu? Minister dopravy Jozef Ráž zo Smeru SD hovorí o ambicióznom pláne vybudovať stanicu na novom mieste. Kde presne, to zatiaľ nechce prezradiť. Viac má priniesť štúdia, ktorú minister sľubuje do konca tohto mesiaca. Na výstavbu novej hlavnej stanice chce Slovensko využiť európske peniaze. Expert na železničnú dopravu reaguje, že štúdií tu už bolo množstvo a termín, ktorý spomenul Ráž, nie je reálny.

Minister dopravy spomína nutnosť presťahovať hlavnú stanicu z kapacitných dôvodov. Súvisí to s nárastom železničnej dopravy v celoeurópskom meradle. Do konca volebného obdobia súčasnej vlády by sa hlavná stanica mala aspoň zrekonštruovať z prostriedkov Železníc Slovenskej republiky. Novú chcú postaviť do roku 2030.

„Nárast železničnej dopravy je predpokladaný do tej miery, že tá stanica sa nemá kam nafúknuť. Bude nutné spraviť hlavnú stanicu na iných miestach, to je momentálne predmetom štúdie. V hre sú dve až tri lokality, ale zatiaľ je predčasné ich spomínať. Pracuje sa na štúdii, ktorá má pomenovať, kde to bude,“ povedal Jozef Ráž na tlačovej konferencii po rokovaní vlády.

Zdroj: Wikipédia

Okrem toho minister prisľúbil aj budovanie vysokorýchlostných tratí. Ide o železničné trate, kde vlaky osobnej dopravy môžu dosahovať rýchlosti nad 200 kilometrov za hodinu. Na Slovensku zatiaľ takú trať nemáme, maximálna rýchlosť na našich koľajniciach je 160 kilometrov.

„Vysokorýchlostnú trať bude mať aj Slovensko. Nebude tam rýchlosť 300 kilometrov za hodinu, pretože to Slovensko nemá ako kapacitne vykryť. Naplánované sú 200 kilometrové rýchlosti,“ uviedol Jozef Ráž.

Minister dopravy zatiaľ nechce hovoriť ani o cene, koľko by mal celý projekt novej hlavnej stanice v Bratislave stáť. Štúdia by mala byť hotová do konca júna a termín dokončenia výstavby novej stanice určili na rok 2030. Všetko by pritom malo byť financované z peňazí Európskej únie.

Rok 2030 je nereálny, upozorňuje expert

O novej lokalite pre hlavnú železničnú stanicu v Bratislave sa hovorí už roky. Súčasná stanica nevyhovuje z kapacitných dôvodov už v súčasnosti. Problémom je to, že leží v oblúku a rýchlosť je tam znížená na 30 kilometrov za hodinu.

Expert na železničnú dopravu Jirko Kubáček, ktorý v minulosti pracoval aj na ministerstve dopravy, si myslí, že nová hlavná stanica do termínu, ktorý spomenul minister Ráž, stáť nebude. Súhlasí však s tým, že situácia na hlavnej stanici je čoraz neudržateľnejšia a bude spôsobovať stále väčšie problémy.


„Štúdií tu už máme niekoľko a každá nová vláda prichádza s novou koncepciou. Obávam sa, že rok 2030 nie je reálny. Len prednedávnom vznikla komplexná štúdia železničného uzlu Bratislava, ale z hľadiska nárastu počtu vlakov sa ukázala ako nefunkčná. Teraz sme zase na začiatku,“ povedal Jirko Kubáček pre Bratislavak.sk.

Kde novú stanicu postavia?

Minister Ráž na tlačovej konferencii spomenul dve až tri možné lokality pre novú hlavnú stanicu. V minulosti sa hovorilo o tom, že stáť môže na mieste súčasnej stanice Bratislava Nové Mesto,v priestore nad Mladou Gardou, či tam kde dnes stojí odstavná stanica.

„Ja osobne sa domnievam, že celkom realistickým riešením môže byť dnešná stanica Nové Mesto. To si však vyžaduje postavenie traťovej spojky až do stanice Vajnory, aby mohli na novú stanicu priamo prechádzať vlaky od Nových Zámkov,“ hovorí odborník.

Zdroj: Wikipédia

Ak by nová hlavná stanica stála v Novom Meste potrebné by bolo vyriešiť aj spojenie na trať na Záhorie, do Kútov a do Česka. V minulosti sa uvažovalo o prepojení Bratislavy so Záhorím tunelom pod Malými Karpatmi. Vlaky zo stanice Nové Mesto by súčasnú hlavnú stanicu obišli, pretože trať cez tunel popod Karpaty by sa na severnej strane napojila na trať Bratislava - Kúty - Břeclav.

„To je otázka na štúdiu,“ reaguje Kubáček. „Idea tunela pod Karpatmi nie je nová, uvažovalo sa o tom už v 80. rokoch minulého storočia.“ Ak by tunel postavili, vlaky by nemuseli prechádzať úzkym hrdlom v ktorom stojí súčasná hlavná stanica.

Európske peniaze môžu byť ohrozené

Odborník na železničnú dopravu Jirko Kubáček vidí riziká projektu aj vo financovaní. Minister dopravy Ráž vyhlásil, že novú hlavnú stanicu zaplatí Európska únia. Odborník však upozorňuje na nepriateľskú rétoriku vlády Roberta Fica voči únii, čo môže peniaze do dopravy napokon ohroziť.

„Je to veľmi bezcharakterné. Na jednej strane sa správame k Európskej únii nepriateľsky, na druhej strane od nich pýtame peniaze. Až príživnícky využívame európske zdroje, kým vlastné národné peniaze len ako doplnkový zdroj. Dobehne nás to, to ohrozenie tam cítim,“ varuje expert.

Slobodné a nezávislé médiá sú kľúčové pre demokraciu. Nepodliehajú vplyvu politikov ani záujmových skupín, čo im umožňuje objektívne a pravdivo informovať verejnosť.

Podpora slobodných médií je investíciou do transparentnej a spravodlivej spoločnosti.

Podporiť nezávislé spravodajstvo

Dočítať článok zadarmo

Prečítajte si viac: