Po dvesto stacionárnych radaroch sa zľahla zem. Eštok vyhlási obstarávanie nanovo, v akej fáze je teraz?


Štát nakúpi viac ako 200 stacionárnych radarov. Kedy na cestách pribudnú?

Foto: Po dvesto stacionárnych radaroch sa zľahla zem. Eštok vyhlási obstarávanie nanovo, v akej fáze je teraz? Foto: Facebook/Ministerstvo vnútra SR

Na Slovensku mali tento rok pribudnúť dvestovky stacionárnych radarov. Tie by vodičom automaticky posielali pokuty vždy, ak by prekročili rýchlosť či nerešpektovali značku STOP. O radaroch rezort vnútra hovoril ešte pred rokom v máji, keď bol policajným prezidentom Štefan Hamran (dnes Demokrati) a ministrom vnútra úradníckej vlády Ivan Šimko (KDH). 

Minister však verejné obstarávanie nevyhlásil. „Myslím, že Slovenskou potrebuje tieto radary a chcem v tom pokračovať, pripravovať projekt, odovzdať ho budúcej vláde. Nebudem už ale vyhlasovať verejné obstarávanie,“ povedal vtedy Šimko. Úradnícka vláda ho napokon vyhlásila v septembri 2023, keď Šimko už ministrom nebol. Prezidenta Zuzana Čaputová mu odobrala poverenie po tom, čo sa vyostril jeho spor s vedením polície a policajným prezidentom. Šimko presadzoval väčšie zásahy rezortu do konania policajtov, čo Hamran odmietal.

Na pokutách by vyzbierali 15 miliónov eur

Obstarávanie teda vyhlásilo ministerstvo vnútra v čase, keď ho viedol premiér úradníckej vlády Ľudovít Ódor (dnes Progresívne Slovensko). Nákup pozostával z 279 stacionárnych radarov a analytických kamier na automatizované odhaľovanie niektorých dopravných priestupkov. Štát by za ne zaplatil 72,7 milióna eur bez DPH a časť nákladov mal pokryť Plán obnovy. 

Podľa odhadov by mal tento nový systém ročne rozdať až 480-pokút za takmer 15 miliónov eur. Na Slovensku je aktuálne 20 stacionárnych radarov a ročne je udelených 24-tisíc pokút. Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok mesiac po nástupe do funkcie vyhlásil, že ministerstvo tento nákup zruší a vyhlási nanovo.


V pôvodnom návrhu podľa neho chýbalo napríklad sekvenčné meranie rýchlosti a Eštok tvrdil, že tam boli viaceré technické námietky. Pôvodné verejné obstarávanie označil za „mačkopsa“ s tým, že by rezort na jeho konci nevedel, čo vlastne vysúťažil.

Čo je s verejným obstarávaním teraz?

Odvtedy sme o stacionárnych radaroch nepočuli. Ministerstva vnútra sme sa preto pýtali, v akom štádiu je vyhlásenie verejného obstarávania teraz. „V priebehu tohto týždňa bude vyhlásené druhé kolo Prípravných trhových konzultácií. Po jeho následnom vyhodnotení a zapracovaní pripomienok do Opisu predmetu zákazky pristúpi Ministerstvo vnútra SR bezodkladne k vyhláseniu verejného obstarávania na automatizovaný systém odhaľovania porušení pravidiel cestnej premávky,“ povedalo pre Bratislavak.sk tlačové oddelenie rezortu.

Ministerstvo stále plánuje nakúpiť rovnaký počet radarov ako v roku 2023, teda 279 cestných rýchlomerov a analytických kamier (bez opcie). Predpokladaná suma zákazy je však nižšia. Štát by mal zaplatiť 68 044 722 eur bez DPH„V tejto sume je zarátané obstaranie cestných rýchlomerov, analytických kamier, zdrojov energie, transakčný modul, dopravné značenie, profilaxia, údržba, servis a rozvoj, prenos súborov a taktiež opcia,“ dodáva rezort.

Pýtali sme sa aj na to, v ktorých miestach by mali radary pribudnúť. V roku 2023 zverejnilo ministerstvo interaktívnu mapu, kde mohli vodiči vidieť ich predpokladané umiestnenie a aj to, čo konkrétne bude daný radar merať. Túto informáciu nám však ministerstvo neposkytlo aj napriek tomu, že pred viac ako rokom, pri minulom verejnom obstarávaní publikovaná bola. „Ich osadenie sa plánuje proporcionálne po celom území Slovenskej republiky. Projekt je realizovaný so zámerom zníženia nehodovosti, ale predovšetkým pre zvýšenie bezpečnosti premávky,“ odpovedal rezort.



Najnovšie zo Slovenska

Najnovšie správy Bratislavský kraj