Muž porovnal cestovanie vlakom v Číne a z Bratislavy do Žiliny. Smutná realita nášho sveta a 21. storočia, píšu ľudia


Porovnanie cesty vlakom v Číne a na Slovensku

Foto: Muž porovnal cestovanie vlakom v Číne a z Bratislavy do Žiliny. Smutná realita nášho sveta a 21. storočia, píšu ľudia Foto: Pixibay / FB ZSSK

Cestovanie vlakom na Slovensku? Ak máte šťastie, dôjdete do cieľa bez výrazného meškania, a vlak dorazí bez technickej poruchy. Ak šťastie nemáte, cestovať budete bez klímy, reštauračného vozňa a vo vlaku, ktorý je plný natoľko, že ľudia musia niekoľko hodín stáť v uličke. Meškania ani netreba spomínať, tie sú na slovenských tratiach skôr pravidlom.

So zaujímavým zážitkom sa na sociálnej sieti podelil jeden z cestujúcich. V krátkom čase mal možnosť porovnať cestovanie vlakom v Číne a na Slovensku. Naše železnice z neho vôbec nevyšli pozitívne.

V Číne 1300 kilometrov bez meškania

Autor príspevku cestoval v krajine vychádzajúceho slnka zo Šanghaja do Pekingu. Ide o frekvetované železničné spojenie medzi dvomi významnými čínskymi mestami. Vzdialenosť medzi mestami je 1300 kilometrov, pre porovnanie ide o približne rovnakú vzdialenosť ako medzi Bratislavou a Parížom. Meškanie? Podľa cestovateľa presne 0 sekúnd.

„Vo vlaku bola príjemná teplota, vďaka fungujúcej klimatizácii. Kto si chcel kúpiť jedlo alebo pitie, stačilo si objednať a na nasledujúcej zastáve to upiekli a naložili do vlaku. Prípadne bolo jedlo už aj priamo vo vlaku (zohrievané polotovary). Priestranné stanice. Výťahy a pohyblivé schody sú samozrejmosť. Personál nevedel komunikovať po anglicky, no bol stále ochotný pomôcť aspoň cez prekladač,“ pridal zaujímavé podrobnosti o cestovaní vlakom v Číne autor príspevku.

Utrpenie na trase Bratislava - Žilina

Presuňme sa teraz na Slovensko. O pár dní neskôr sa totiž cestujúci so skúsenosťami z Číny vybral na jazdu vlakom z Bratislavy do Žiliny. 25-minútové meškanie by na trase dlhej niečo cez 200 kilometrov možno nebolo to najhoršie. Podmienky vo vlaku však podľa neho v žiadnom prípade nezodpovedali 21. storočiu.„Vo vlaku nefungovala klimatizácia, takže tam bolo dusno, ako v skleníku. Na stanici som sa spýtal, či bude vo vlaku aj reštauračný vozeň. Pani, ktorá mi predávala lístok na mňa pozrela, ako na magora a spýtala sa ako to má ona vedieť. Odpovedám, či pracuje pre inú spoločnosť. Odpovedala, že uvidím, keď príde vlak,“ smutne konštatuje skúsený cestovateľ.

To však nebolo všetko. Až priamo vo vlaku sa dozvedel, že nie je radený reštauračný vozeň. Cestujúci si namiesto toho mohli kúpiť aspoň základné občerstvenie v pojazdnom bufete.Vlak však bol plný ľudí natoľko, že museli stáť v uličke.


„Bol som kúsok od neho. Jeho dvaja zamestnanci na nás stále vykrikovali, aby sme nestáli pri ich vozíku, lebo im zavadziame pri práci. Na ceste do Žiliny odniesli dvakrát 3 poháre kávy a potom celý čas klábosili a pozerali videá na telefóne. Jedna pani si chcela kúpiť vodu. Chlapík jej odpovedá, že nemá čas, lebo ide pomôcť roznášať kávu (tie tri poháre),“ ironicky píše cestujúci. Smutnú realitu slovenských železníc doplnil porovnaním ceny kávy: v Paríži na letisku za 2,50, v Žiline na stanici za 2,40 eura.

Aj v Číne záleží na type vlaku

Príbeh zo slovenských železníc získal na Facebooku obrovskú pozornosť. Ľudia v komentároch upozorňovali na to, že meškanie sa často objavuje už vo východzej stanici vlaku, alebo na to, že do vlaku nezaradia vozne, ktoré by tam mali byť. A tiež na to, že chýbajúca klíma, špinavé a staré vozne sú na niektorých tratiach pravidlom.

So svojou skúsenosťou z cestovania čínskymi vlakmi sa však s ostatnými podelila Dagmar. „Cestovala som v noci, kupé ovracané, smradľavé, WC ani nehovorím, jedlo iba wifónky s údeným vajcom, káva žiadna… bola to prvá trieda, takže záleží... “

Ďalší prispievatelia upozornili, že v Číne je veľký rozdiel medzi kvalitou rýchlovlakov a obyčajnými vlakmi.

Príbehy zúfalých cestujúcich na Slovensku

To však nič nemení na nízkom štandarde cestovania slovenskými železnicami. Tie sú ďaleko nielen od moderných čínskych vlakov, ale v kvalite cestovania sa nám vzďaľujú aj susedné krajiny.

„Žilina a jej vlaková stanica bola vždy katastrofa a asi aj bude. Rekonštruuje sa a vraj nebudú pohyblivé schody, ale výťahy. Ako poznáme, budú nefunkčné, alebo zamknuté,“ zverila sa so svojím názorom na služby ponúkané na žilinskej železničnej stanici Viera.


Ešte horší zážitok má Alica. „Smerom zo Zvolena na Kriváň nás čakalo čosi ako jeden motorový vozeň, pre cca 70 ľudí,so spusteným vykurovaním a zavretými oknami. Bolo tam najmenej 35 stupňov. Myslela som, že to neprezijem! V zúfalstve som zaklopala rušňovodičovi, ktorý potom vypol kúrenie a odistil okná. Všetci cestujúci mi boli vďační Aspoň niečo! Týmto akože vlakom,sme sa trmacali hodinu a trištvrte. Nikdy viac!“

„Odporúčam trasu Zvolen - Bratislava. Tá istá vzdialenosť, ale trvá o o hodinu a pol dlhšie. Bez reštaurácie a bez pojazdného bufetu. Samozrejme, meškania sú na dennom poriadku,“ napísal Erik. 

„Smutná realita porovnania ,nášho sveta’ a sveta 21. storočia,“ uzavrel diskusiu o slovenských vlakoch Frank. 




Najnovšie zo Slovenska

Najnovšie správy Bratislavský kraj