Trasa medzi Bratislavou a Komárnom patrí medzi najvyťaženejšie železničné trate na Slovensku. Vysoký počet cestujúcich železniční dopravcovia registrujú predovšetkým medzi hlavným mestom a Dunajskou Stredou. Nakoľko je však trať jednokoľajná, viac vlakov, ako jazdí dnes, sa už na ňu nezmestí. Okrem osobných vlakov, ktoré sú predovšetkým počas rannej a popoludňajšej špičky plné cestujúcich, po nej jazdí aj nákladná doprava a to celú situáciu ešte viac komplikuje. Vlaky navyše na tejto trati často meškajú a to predovšetkým kvôli premávke na jednej koľaji, kde sa musia vlaky navzájom vyhýbať.
Premiér Robert Fico vidí riešenie na stavbu druhej koľaje v projekte, ktorí zatiaľ na Slovensku nemá obdobu. Do výstavby a modernizácie trate chce totiž zapojiť Čínu. Fico to priamo spomenul na tlačovej konferencii po kontrolnom dni na ministerstve dopravy ešte 19. apríla.
„Pripravujeme sa na veľkú návštevu Číny, táto návšteva bude od 23. do 27. júna. My chceme dať čínskym partnerom na stôl niekoľko myšlienok, alebo ideí, kde by PPP projekty mohli byť. Prvý projekt je Bratislava - Komárno, PPP projekt na druhú koľaj,“ povedal premiér s tým, že okrem štátneho rozpočtu a európskych peňazí, treba na výstavbu dopravnej infraštruktúry hľadať ďalšie zdroje. Tými by okrem čínskych peňazí mohli byť aj súkromné peniaze, ktoré si občania sporia v rámci druhého dôchodkového piliera. „Musíme vtiahnuť do výstavby infraštruktúry aj súkromný kapitál, súkromné vklady ľudí, ako aj vklady ľudí v DSS, ale najmä PPP projekty,“ upresnil predseda vlády.
Podstata PPP projektov spočíva v tom, že koncesionár (spravidla je ním súkromná spoločnosť) zaplatí projektovú dokumentáciu, samotný projekt postaví a následne aj prevádzkuje. Po určitom dohodnutom čase potom projekt odstúpi štátu. V prípade možnej čínskej investície zatiaľ nie je známe, či by Čína trať len stavala, alebo aj prevádzkovala. Čína investuje vo viacerých stredoeurópskych krajinách, napríklad v Maďarsku, Srbsku, či Čiernej Hore.
Trať Bratislava - Komárno meria 95 kilometrov a na celom úseku je jednokoľajná. Do užívania ju odovzdali ešte v roku 1896. Menšia rekonštrukcia na trati prebehla v rokoch 2011 a 2012, aj po nej je však maximálna rýchlosť len 80 km/h. Do roku 2012 na nej obstarávali osobnú dopravu štátne železnice, neskôr český RegioJet a v súčasnosti ďalší český dopravca Leo Express.