Influencer Filip Jovanovič pred nedávnom zverejnil video, v ktorom tvrdí, že jeho prevádzku vykradli. Okrem toho zverejnil aj kamerové záznamy páchateľa a tvrdil, že celú vec rieši s políciou. Dnes však v novom videu priznal, že išlo o platenú spoluprácu s poisťovňou. „Viem, že toto bola trošku väčšia “sranda”, ako ste u mňa zvyknutí,“ napísal v príspevku. Oklamaným ľuďom sa však neospravedlnil.
Do prípadu sa včera oprelo aj občianske združenie HAKA. Vo facebookovej skupine jeho zakladateľ Štefan Farkaš zverejnil príspevok, v ktorom ľudí prosí o pomoc. Toto sa udialo ešte predtým, než Jovanovič priznal, že ide o reklamu.
So Štefanom Farkašom sme sa spojili. Priznal, že o spolupráci Jovinčeka s poisťovňou nevedel. V telefonáte znel prekvapene. „Nevedel som o tom. Pekné, že vymýšľa takéto chujovinky. Nádherné,“ poznamenal sklamane.
Jovinečko ho o zverejnenie nežiadal, Farkaš konal z vlastnej iniciatívy, pretože chcel mladíkovi pomôcť. „Sledujem tie jeho videjká. Páčili sa mi a chceli sme mu pomôcť. Mám rád humor, ale toto zrovna humorné nie je,“ vraví Farkaš.
Príspevok bezprostredne po našom telefonáte HAKA odstránila. Bolo pod ním takmer 50 komentárov znepokojených ľudí, ktorým bolo mladého podnikateľa úprimne ľúto. Niektorí sa dokonca pýtali, či má poistku. Napokon vysvitlo, že mal nie len poistku, ale aj spoluprácu so samotnou poisťovňou.
„Nepríde mi to úplne vhodné. Minimálne mi to pripomína poslednú kampaň Demokratov s bilboardami. Oni to potom vysvetlili a tak ďalej, ale ku škode sa už stala,“ povedala Lucia Škripcová z FMK UCM, ktorá na fakulte vyučuje predmet nové trendy v médiách. Či môže táto spolupráca influencerovi uškodiť, je podľa Škripcovej otázne. „Podobné šokujúce spolupráce sa diali aj minulosti a nemám pocit, že by to influencerom nejak extra uškodilo,“ dodáva.
Podľa marketingového stratéga Pavla Minára z Inspirations Minar by sa takéto „primárne klamanie“ robiť nemalo. Či to Jovanovičovi v podnikaní uškodí si netrúfa povedať. Čo ale poisťovňa? „Žiadna finančná inštitúcia a už vôbec nie poisťovňa by nemala robiť tento typ komunikácie. Sú to veľmi citlivé veci, že ma vykradli, prídem o podnikanie…“ vraví Minár a poukazuje na to, že tento krok prišiel v čase, keď influencerom pre podporu kandidátov rušia spolupráce. Spoločnosť bola podľa neho už beztak voči influencerom nedôverčivá.
Otázne potom je, prečo sa to značka, aj napriek risku, rozhodla urobiť. „Asi si mysleli, že to je fantastický nápad, že sa bude o nich rozprávať. Ale degraduje to dôveryhodnosť finančných inštitúcií. Chceli by ste, aby vaša poisťovňa robila takéto niečo? Žijeme vo svete hoaxov a dezinformácií. Takáto komunikácia len prispieva k tomu, aby sme za všetkým hľadali sprisahanie,“ vysvetľuje Minár.