Mesto Bratislava sa dohodlo so zhotoviteľom stavby petržalskej električky na intenzívnejších prácach a novom termíne dokončenia, ktorý spadá na 15. december 2024. Výstavba električkovej trate v Petržalke je v súčasnosti jedným z najdôležitejších dopravných projektov hlavného mesta. Posledné mesiace však práce nenapredovali tak, ako by mali.
Magistrát zhotoviteľovi adresoval množstvo výhrad a žiadal ho o nápravu. Upozornili ho na to, že vedenie mesta nie je s tempom prác spokojné, a že dokončenie trate podľa platného harmonogramu už nie je možné garantovať. Podľa primátora Bratislavy Matúša Valla nikto nechce, aby sa výstavba trate skončila ako tunel Višňové.
Stavba od začiatku čelila aj viacerým problémom, od komplikovaných vzťahov v pôvodnom konzorciu cez radikálne zvýšenie cien energií a materiálov v celom regióne až po objektívne prekážky, ako napríklad odhalenie nelegálnej skládky nebezpečného odpadu.
„Pravidlá verejného obstarávania a čerpania eurofondov dávajú pomerne úzke limity tomu, ako sa takéto infraštruktúrne zákazky môžu počas ich trvania prispôsobovať. Posledné mesiace sme však urobili všetko, čo bolo v našich kompetenciách, a v súlade s týmito limitmi sme vyrokovali dodatok k zmluve s novým harmonogramom prác. Cieľom mesta aj zhotoviteľa je zintenzívniť práce pre, čo najskoršie dokončenie stavby,“ vyhlásil primátor Matúš Vallo.
Mesto rokovalo počas posledných dní nielen s vedením španielskeho zhotoviteľa Aldesa, ale aj s vedením vlastníka Aldesy, a to čínskou spoločnosťou China Railway Construction Corporation, ktorej manažment pricestoval na Slovensko. Po vzájomnej dohode sa zhotoviteľ zaviazal do 15. decembra 2024 dostavať električkovú trať tak, aby po nej mohla jazdiť električka.
Do daného dátumu musí zhotoviteľ dodať mestu aj všetku dokumentáciu potrebnú na schválenie predbežného užívania trate. Cestujúci by tak po novej električkovej trati mohli jazdiť už začiatkom budúceho roka, závisí to však aj od trvania povoľovacích procesov. Zhotoviteľská firma sa tiež zaviazala dokončiť do augusta 2025 zvyšok stavebných objektov, ktoré sú súčasťou projektu, ale nie sú nevyhnutné pre fungovanie električky, ako je napríklad premostenie Kutlíkovej ulice.
Pre nový harmonogram sa posunú aj niektorých míľniky stavby. Mesto v rámci dohody poskytne zhotoviteľovi zálohu s úrokovou sadzbou vo výške 10 miliónov eur. Na zálohu je 100-percentná banková záruka, čiže časť sumy, ktorú by mesto aj tak zaplatilo neskôr, teraz zaplatí vopred.
Tieto peniaze zhotoviteľ použije na zabezpečenie aktivity viacerých subdodávateľov na stavbe, aby práce mohli napredovať rýchlejšie. Týmto krokom by sa mali práce na stavbe v najbližších týždňoch zintenzívniť a do mesiaca by sa mal zdvojnásobiť počet stavebných objektov, na ktorých sa bude súbežne pracovať. Podľa bratislavského magistrátu by sa mal zvýšiť aj počet pracovníkov na stavbe.
„Stavenisko novej trate majú každý deň na očiach desiatky tisíc obyvateľov Bratislavy a ja verím, že spoločne s nami budete môcť v nasledujúcich týždňoch odsledovať, či sa sľúbené zintenzívnenie prác skutočne deje. Som presvedčený, že pre novú električkovú trať v Petržalke bol veľmi dôležitý tento náš posledný krok k zachráneniu stavby so súčasným zhotoviteľom,“ opísal svoj postoj k vzniknutej dohode Matúš Vallo na sociálnej sieti.
Napriek omeškaniu sú práce na petržalskej električkovej trate viditeľné. Na väčšine úseku je už vybetónovaná spodná doska jazdnej dráhy, na 620 metroch už aj s koľajami. Postupne sa budujú aj nové mosty, križovatky a nové depo.